Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale emner i matematikk på barnetrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på barnetrinnet med vekt på begynneropplæringen. Praktisk tilrettelegging av variert og tilpasset matematikkundervisning, inkludert bruk av digitale verktøy og nettressurser. Vekt på betydningen av utforskning av tallmønstre, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall legger til rette for algebraisk tenking.

 

Faget i praksis

Læreren som både formidler og veileder. Oppøve ferdigheter som beskrevet ovenfor i læringsutbyttet. Erfaringsdeling i etterkant av praksisperioden.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap

  • om telling og utvikling av tallbegrep

  • om de fire regneartene, brøkregning, prosentregning, algebra og funksjoner

  • om hele tall, rasjonale tall og reelle tall

  • om bruk av likhetstegn og elementær algebra, og kan beskrive figurtall algebraisk og vet hva som kjennetegner algebraisk tenkning

  • om sentrale læringsteorier og om tilrettelegging for variert og tilpasset undervisning

  • om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

  • om begrepsdannelse og sammenheng mellom språk, erfaringer og begreper

  • om den historiske utviklingen av tallsystemer, og spesielt kjenne til historien bak vårt tallsystem

  • om bruk av ulike læremidler, både digitale verktøy, inkludert regneark og digitale nettressurser og andre læremidler samt muligheter og begrensninger ved slike læremidler

  • om matematikkfagets innhold på barnetrinnet slik det er beskrevet i gjeldende planer, samt om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole

  • om de grunnleggende ferdighetene slik de omtales i læreplanverket for skolen og hvordan de kommer til uttrykk i matematikkfaget i skolen

  • om enkelte norske matematikkdidaktiske nettsteder og -tidsskrifter

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten

  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på småskoletrinnet

  • gjøre rede for språkets rolle for læring av matematikk og viser praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget

  • gjøre rede for, sette opp og bruke regneark, og kan bruke digitale nettressurser i undervisningen

  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på småskoletrinnet

  • analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Fellesforelesninger, arbeid i grupper, framføringer, tester og andre skriftlige oppgaver. Det inngår 20 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsformene inkluderer arbeid med digitale verktøy. Krav om minimum 70 % tilstedeværelse og krav til innleveringer og tester. Enkeltemnestudenter er fritatt fra kravet om 70 % tilstedeværelse, men må delta på obligatoriske innleveringer og tester, samt det som kreves for å gjennomføre obligatoriske innleveringer. Mer informasjon gis ved semesterstart. Totalt arbeidsomfang: 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Det inngår to deleksamener. En nasjonalt gitt skriftlig eksamen (4 timer) i temaet algebraisk tenkning teller 1/3 av sluttkarakteren i emnet. En muntlig individuell eksamen både i matematikk og matematikkdidaktikk teller 2/3 av sluttkarakteren i emnet. Graderte karakterer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-144 – Matematikk 1: Grunnkurs A (trinn 1-7) 15
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 15
MA-181 – Innføringsemne 1 i matematikk 15
MA-189 – Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:27:57