Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene.

Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

SRE100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

STM 100 Språk tekst og matematikk

KKK100 Kunst, kultur og kreativitet

NHB100 Natur, helse og rørsle

SRE200 Sted, bærekraft og hverdagsliv

SRE201 Religion, bærekraft og hverdagsliv

Innhold

Kunnskapsområdet omfatter ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon,

samt samarbeid med barn, kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste.

 

Kunnskapsområdet er forskningsbasert og profesjonsrettet. Kunnskapsområdet vektlegger

pedagogisk ledelse og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek, læring,

danning og omsorg og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena.

 

Kunnskapsområdet tematiserer også utvikling av egen lederrolle. Det sentrale i

kunnskapsområdet er ledelse av læringsprosesser, veiledning og bruk av ulike metoder og

verktøy som egner seg for å planlegge, igangsette og lede utviklingsarbeid. Sentralt er også

lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens

samfunnsmandat.

 

Kunnskapsområdet skal gi kompetanse i å reflektere over hvordan profesjonsetiske

spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser.

Studenten skal kunne vurdere hvorvidt veivalg, arbeidsmåter og tiltak bidrar til å nå

barnehagens mål innenfor et mangfoldig barnehagemiljø. Kunnskapsbasen bygger i

hovedsak på lærerutdanningsfagene Pedagogikk og Samfunnsfag.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

• har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier

• har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke ledelse av barnehagen og

barnehagens virksomhet og mandat

• har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse,

læring og utviklingsarbeid

• har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et

mangfoldig barnehagemiljø

• har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn,

foresatte, kollegaer og eksterne instanser

• har kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling F

 

FERDIGHETER

Studenten

kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som

grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø

• kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset

utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig, og i samarbeid med andre

• kan lede og motivere personalet til å veilede og kritisk reflektere over danning, omsorg,

lek og læringsprosesser i barnehagen

• kan reflektere rundt egen ledelse i samarbeide med kollegaer, foresatte og eksterne

instanser til barns beste

• kan anvende relevant forskning i utvikling av barnehagen og egen ledelse

• kan reflektere over barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av

barnehagelærerrollen og profesjonsetikk

 

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av

egen lederrolle

• kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar

barns beste

• kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid, lede pedagogisk arbeid og ta

beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon

• kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger

rammer for ledelse og utviklingsarbeid

• har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med foresatte og

personale

• kan vurdere lederens ansvar og handlingsalternativer ved mistanke om seksuelle

overgrep

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent

- deltagelse i obligatorisk undervisning

 

Studentene må ha bestått

- praksis

- arbeidskrav knyttet til praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av fellesforelesninger, seminartimer og ulike former for veiledet og

selvstendig gruppearbeid. Arbeidet med emnet er knyttet opp til praksis og

utviklingsarbeider.

 

I kunnskapsområdet inngår 3 ukers praksis. Oppgaver i praksis skal berike studentenes

erfaring med tematikk som behandles i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Praksis er en integrert del av arbeidet ved at studentene skal planlegge, gjennomføre og

evaluere et utviklingsarbeid. Innholdet bygger på den kompetansen studenten har

opparbeidet seg gjennom arbeidet med de fem andre kunnskapsområdene.

 

Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på

www.uia.no/praksisblu.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf.

kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Hjemmeeksamen med gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
LSU300G – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15
LSU301 – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15
LSU300D – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:24:01