Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Det kreves at studenten til sammen har bestått minst 45 studiepoeng fra fordypningsdelen i bachelorprogrammet i Kommunikasjon, eller har tilsvarende bakgrunn.

Anbefalte forkunnskaper

KOM114 Skrift og bilde og KOM109 Digital formidling

Innhold

Emnet fokuserer på likheter og forskjeller mellom journalistikk og PR-virksomhet, samt de tradisjoner og aktuelle endringer som kjennetegner disse kommunikasjonsfeltene. Ved hjelp av relevant teori samt aktuelle eksempler og problemstillinger gjøres en kritisk drøfting av både journalistisk praksis og PR-virksomhet slik den utfoldes i mediene.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne kunne:

  • lage og vurdere nyhetsmeldinger og pressemateriell

  • redegjøre for journalistikkens oppdrag, samt aktuelle journalistiske sjangre og arbeidsformer

  • forklare hva nyheter er og hvilke prosesser som ligger bak redaksjonelle valg

  • drøfte forholdet mellom journalistikk og PR

Vilkår for å gå opp til eksamen

To obligatoriske oppgaver må være bestått. Retningslinjer for oppgavene kunngjøres i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesinger, seminarer og gruppebasert prosjektarbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Gruppebasert prosjektoppgave der gruppen får en felles karakter (teller 40 %), og individuell muntlig eksamen basert på pensum i faget (teller 60 %). Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KOM203 – Journalistikk og PR 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:54