Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen, eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

  • BUL101 Barns utvikling, lek og læring

  • NHB101 Natur, helse og bevegelse

  • SRE101 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM101 Språk, tekst og matematikk

  • KKK101 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Studentene vil gjøre seg erfaringer i å planlegge egne kreative prosesser og dokumentasjon av dette. Videre vil de få innføring i prosess- og utviklingsorientert arbeid med barn. Dette vil forberede studenten på å legge til rette for kreativitet og å lede barn gjennom skapende prosesser.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innen det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innen enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.

De vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skaper estetiske opplevelser for og med barn

  • har kjennskap til kunstnerisk utviklingsarbeid i teori og praksis

  • har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser, og har evne til å vurdere estetiske kvaliteter i ulike kunstuttrykk

  • har kunnskap om barnekultur og forskning på feltet

  • har kunnskap om kulturinstitusjonenes satsing på barn og unge

FERDIGHETER
Studenten

  • kan observere, dokumentere, planlegge, lede og reflektere kritisk over skapende prosesser og kunstfaglige utviklingsarbeid

  • kan tolke og omsette nasjonale og lokale mål til konkrete utviklingsarbeid ¿ gjerne i samarbeid med lokale kunstnere og kulturinstitusjoner, og kan lede slike utviklingsprosjekter i barnehagen

  • kan presentere og reflektere over resultatet av egne prosjekter

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har utviklet en forståelse for hvordan kunstfaglige tilnærminger kan bidra til faglig utvikling i barnehagen

  • har kunnskap om og erfaring med kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen

  • har en bevisst holdning til at barn og ansatte er kompetente deltagere som kan medvirke i barnehagens kunstneriske prosesser og prosjekter

  • har kunnskap om hvilken rolle kunst og kultur kan fylle i barns oppvekstmiljø

  • har en bevisst holdning til at kunst og utviklingsprosjekter har en verdi for barnehagen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Bestått praksis.
Godkjent obligatorisk undervisning og arbeidskrav.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

6 timers individuell digital skoleeksamen med tillatte hjelpemidler. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:51