KKK201 Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Turid Myrann
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen, eller tilsvarende.
Anbefalte forkunnskaper
-
BUL101 Barns utvikling, lek og læring
-
NHB101 Natur, helse og bevegelse
-
SRE101 Samfunn, religion, livssyn og etikk
-
STM101 Språk, tekst og matematikk
-
KKK101 Kunst, kultur og kreativitet
Innhold
Studentene vil gjøre seg erfaringer i å planlegge egne kreative prosesser og dokumentasjon av dette. Videre vil de få innføring i prosess- og utviklingsorientert arbeid med barn. Dette vil forberede studenten på å legge til rette for kreativitet og å lede barn gjennom skapende prosesser.
Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.
Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innen det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innen enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.
Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.
De vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om hvordan man skaper estetiske opplevelser for og med barn
-
har kjennskap til kunstnerisk utviklingsarbeid i teori og praksis
-
har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser, og har evne til å vurdere estetiske kvaliteter i ulike kunstuttrykk
-
har kunnskap om barnekultur og forskning på feltet
-
har kunnskap om kulturinstitusjonenes satsing på barn og unge
FERDIGHETER
Studenten
-
kan observere, dokumentere, planlegge, lede og reflektere kritisk over skapende prosesser og kunstfaglige utviklingsarbeid
-
kan tolke og omsette nasjonale og lokale mål til konkrete utviklingsarbeid ¿ gjerne i samarbeid med lokale kunstnere og kulturinstitusjoner, og kan lede slike utviklingsprosjekter i barnehagen
-
kan presentere og reflektere over resultatet av egne prosjekter
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
har utviklet en forståelse for hvordan kunstfaglige tilnærminger kan bidra til faglig utvikling i barnehagen
-
har kunnskap om og erfaring med kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen
-
har en bevisst holdning til at barn og ansatte er kompetente deltagere som kan medvirke i barnehagens kunstneriske prosesser og prosjekter
-
har kunnskap om hvilken rolle kunst og kultur kan fylle i barns oppvekstmiljø
-
har en bevisst holdning til at kunst og utviklingsprosjekter har en verdi for barnehagen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått praksis.
Godkjent obligatorisk undervisning og arbeidskrav.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja
Eksamen
6 timers individuell digital skoleeksamen med tillatte hjelpemidler. Gradert karakter.