Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Innhold

I emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon, blant annet gjennom digitale teknikker. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap til å arbeide med kunst og visuell kommunikasjon på trinn 5-10 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplanen for kunst og håndverk.

Emnet vil inneholde fag-didaktisk refleksjon knyttet til skapende arbeid og undervisning.

Det vil bli lagt vekt på refleksjon over og trening i analyse av kunstuttrykk fra de siste 200 år.

Læringsutbytte

KUNNSKAP:

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne redegjøre for kunst og håndverksfagets egenart og historie

  • kunne reflektere over teorier om persepsjon og barns tegneutvikling og se dette i sammenheng med egen undervisning i arbeid med visuell kommunikasjon på trinn 5-10

  • ha kunnskap om grunnleggende fargeteorier, romskapende virkemidler og menneskekroppens proporsjoner i eget skapende arbeid og i egen undervisning

  • kjenne hovedtrekk fra europeisk kunsthistorie de siste 200 år

  • kjenne noen karakteristiske trekk ved samtidens kunst og visuelle kultur

 

FERDIGHETER:

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne anvende grunnleggende estetiske virkemidler i egne arbeider og i egen undervisning

  • ha kompetanse i å arbeide med bilde på forskjellige måter i kunst og håndverksfaget med utgangspunkt i gjeldende fagplaner

  • kunne uttrykke seg fabulerende og saklig i eget skapende arbeid

  • kunne anvende noen grunnleggende teknikker i arbeid med visuell kommunikasjon, både med todimensjonal form og digitale bildemedier

  • kunne analysere et kunstuttrykk og reflektere over hvordan kunst kan formidles til elever på trinn 5-10

 

GENERELL KOMPETANSE:

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger

  • kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen skal studenten ha

  • fått godkjent obligatoriske oppgaver. Hvilke oppgaver som er obligatoriske vil fremkomme av oppgavebeskrivelsene som gis i begynnelsen av hver samling

  • fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse ved samlingene

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell utstilling og presentasjon av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper, og en 4 timers skriftlig teorieksamen. Den praktiske eksamenen teller 60% og den skriftlige 40%. Begge må være bestått.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:48