KH-901 Kunst og visuell kommunikasjon - kunst og håndverk 5-10 trinn
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Anita Skogen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning
Innhold
I emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon, blant annet gjennom digitale teknikker. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap til å arbeide med kunst og visuell kommunikasjon på trinn 5-10 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplanen for kunst og håndverk.
Emnet vil inneholde fag-didaktisk refleksjon knyttet til skapende arbeid og undervisning.
Det vil bli lagt vekt på refleksjon over og trening i analyse av kunstuttrykk fra de siste 200 år.
Læringsutbytte
KUNNSKAP:
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne redegjøre for kunst og håndverksfagets egenart og historie
-
kunne reflektere over teorier om persepsjon og barns tegneutvikling og se dette i sammenheng med egen undervisning i arbeid med visuell kommunikasjon på trinn 5-10
-
ha kunnskap om grunnleggende fargeteorier, romskapende virkemidler og menneskekroppens proporsjoner i eget skapende arbeid og i egen undervisning
-
kjenne hovedtrekk fra europeisk kunsthistorie de siste 200 år
-
kjenne noen karakteristiske trekk ved samtidens kunst og visuelle kultur
FERDIGHETER:
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne anvende grunnleggende estetiske virkemidler i egne arbeider og i egen undervisning
-
ha kompetanse i å arbeide med bilde på forskjellige måter i kunst og håndverksfaget med utgangspunkt i gjeldende fagplaner
-
kunne uttrykke seg fabulerende og saklig i eget skapende arbeid
-
kunne anvende noen grunnleggende teknikker i arbeid med visuell kommunikasjon, både med todimensjonal form og digitale bildemedier
-
kunne analysere et kunstuttrykk og reflektere over hvordan kunst kan formidles til elever på trinn 5-10
GENERELL KOMPETANSE:
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger
-
kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å gå opp til eksamen skal studenten ha
-
fått godkjent obligatoriske oppgaver. Hvilke oppgaver som er obligatoriske vil fremkomme av oppgavebeskrivelsene som gis i begynnelsen av hver samling
-
fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse ved samlingene
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell utstilling og presentasjon av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper, og en 4 timers skriftlig teorieksamen. Den praktiske eksamenen teller 60% og den skriftlige 40%. Begge må være bestått.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.