KH-900 Kunst og visuell kommunikasjon
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Anita Skogen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning
Anbefalte forkunnskaper
Generell allmennlærerutdannelse
Innhold
I emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap til å arbeide med bilde og IKT på trinn 1-7 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplan - kunst og håndverk.
Emnet vil inneholde fagdidaktisk refleksjon knyttet til skapende arbeid og undervisning.
Det vil bli lagt vekt på refleksjon over- og trening i analyse av kunstuttrykk fra de siste 200 år.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne redegjøre for kunst og håndverksfagets egenart og historie
-
kunne reflektere over teorier om persepsjon og barns tegneutvikling i sammenheng med arbeid med bilde på trinn 1-7 og i egen undervisning
-
kjenne sentrale trekk ved europeisk og norsk kunsthistorie, med vekt på de siste 200 år og kjenne karakteristiske trekk ved samtidens kunst og visuelle kultur
-
kunne anvende estetiske virkemidler i egne arbeider og kunne anvende dette i egen undervisning
-
ha kompetanse i å arbeide med bilde og IKT i kunst og håndverksfaget med utgangspunkt i gjeldende fagplaner for skoleverket
-
kunne anvende grunnleggende fargeteorier, enkle romskapende virkemidler og kunnskap om menneskekroppens proposjoner i eget skapende arbeid og i egen undervisning
-
kunne uttrykke seg fabulerende og saklig i eget skapende arbeid
-
kunne anvende noen grunnleggende teknikker i arbeid med bilde og IKT
-
ha kunnskap om utforskende og kreative prosesser og kunne anvende dette i egen undervisning
-
kunne analysere et kunstbilde og reflektere over hvordan kunst kan formidles til elever på trinn 1-7
-
kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger
-
kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å gå opp til eksamen skal studenten ha:
-
forevist obligatoriske oppgaver
-
fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell utstilling og presentasjon av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper.
En 4 timers skriftlig teorieksamen.
Den praktiske eksamenen teller 60% og den skriftlige 40%. Begge må være bestått.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.