Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Anbefalte forkunnskaper

Generell allmennlærerutdannelse

Innhold

I emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap til å arbeide med bilde og IKT på trinn 1-7 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplan - kunst og håndverk.

Emnet vil inneholde fagdidaktisk refleksjon knyttet til skapende arbeid og undervisning.

Det vil bli lagt vekt på refleksjon over- og trening i analyse av kunstuttrykk fra de siste 200 år.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne redegjøre for kunst og håndverksfagets egenart og historie

  • kunne reflektere over teorier om persepsjon og barns tegneutvikling i sammenheng med arbeid med bilde på trinn 1-7 og i egen undervisning

  • kjenne sentrale trekk ved europeisk og norsk kunsthistorie, med vekt på de siste 200 år og kjenne karakteristiske trekk ved samtidens kunst og visuelle kultur

  • kunne anvende estetiske virkemidler i egne arbeider og kunne anvende dette i egen undervisning

  • ha kompetanse i å arbeide med bilde og IKT i kunst og håndverksfaget med utgangspunkt i gjeldende fagplaner for skoleverket

  • kunne anvende grunnleggende fargeteorier, enkle romskapende virkemidler og kunnskap om menneskekroppens proposjoner i eget skapende arbeid og i egen undervisning

  • kunne uttrykke seg fabulerende og saklig i eget skapende arbeid

  • kunne anvende noen grunnleggende teknikker i arbeid med bilde og IKT

  • ha kunnskap om utforskende og kreative prosesser og kunne anvende dette i egen undervisning

  • kunne analysere et kunstbilde og reflektere over hvordan kunst kan formidles til elever på trinn 1-7

  • kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger

  • kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen skal studenten ha:

  • forevist obligatoriske oppgaver

  • fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell utstilling og presentasjon av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper.

En 4 timers skriftlig teorieksamen.

Den praktiske eksamenen teller 60% og den skriftlige 40%. Begge må være bestått.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:47