Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

KH-136 Fagdidaktikk i kunst og håndverk, del 1, ettfagsvariant

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i kunst og håndverksdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp kunst og håndverksfagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, kunst og håndverk som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets historie, formål og begrunnelse gjennom skiftende samfunnsforhold og hvordan dette har påvirket fagtradisjoner, læringsmål og holdninger, vil bli belyst gjennom studier av nyere forskning.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, teorier om kreative og skapende prosesser, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på videregående skole

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til gjeldende planer i videregående skole

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om varierte vurderingsformer i kunst og håndverk

  • ha kunnskap om gjeldende forskning innen undervisning på fagfeltet, kunne orientere seg i fagets forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

Ferdigheter

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i videregående skole basert på forsknings-og utviklingsarbeid og erfaringskunnskap

  • kunne reflektere over og analysere egne undervisnings- og veiledningsmetoder

  • kunne bruke varierte arbeids- og vurderingsmetoder og tilpasse disse til elevenes ulike nivå

  • kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte

Generell kompetanse

  • kunne opptre som kompetente lærere, både innen kunst og håndverks-faglighet og didaktikk

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Godkjent presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

  • Skriftlig fordypningsoppgave. Vurdering: Gradert karakter. Vektes 50 %

  • Muntlig eksamen. Vurdering: Gradert karakter. Vektes 50 %

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KH-406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter - Kunst og håndverk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:46