KH-137 Kunst og håndverk i samfunnskontekst
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Tor Jarle Wergeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Emnet vil gi studentene bevissthet omkring fagets muligheter til å ta opp i seg og arbeide med uttrykk basert på aktuelle samfunnsforhold, som for eksempel barn og unges forhold til media, spørsmål om identitet, forbrukssamfunnet og deltakelse i det offentlige rom. Ulike aspekt ved kunst- og håndverksfaget vil være aktuelle på bakgrunn av hvilke tema som tas opp. Foto, film, design, og arkitektur er aktuelle uttrykksformer å gripe fatt i. Det vil også være fokus på å se hvordan skolen kan danne samarbeidsprosjekter med andre profesjoner på kunst- og håndverksfeltet og kunstfaglige institusjoner.
Faget i praksis
Kunst og håndverksfagets muligheter i skolen vil drøftes gjennom hele emnet, og vil være utgangspunkt for oppgaver og prosjekt studentene velger å arbeide med. Kjennskap til aldersgruppen 10-16 fra praksisfeltet og denne gruppens muligheter og utfordringer vil være av stor betydning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
KUNNSKAP
-
ha kunnskap om estetiske virkemidler i foto, film og dataspill og om enkle digitale foto- og filmprogram
-
kunne gjøre rede for sentrale problemstillinger innen designfeltet og kunne analysere produkter ut fra materielle, funksjonelle og symbolske aspekt
-
kjenne til problemstillinger knyttet til arkitektur og kunst i det offentlige rom
-
ha kunnskap om egnede metoder for gruppearbeid
-
ha kunnskap om kunst og håndverksfagets bredde og bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur
-
ha kjennskap til kunst- og kulturfaglige profesjoner
-
ha kunnskap om samarbeidsprosjekter mellom kunst- og kulturaktører, kunst- og kulturinstitusjoner og skole, samt forskning knyttet til slike prosjekter
FERDIGHETER
-
kunne reflektere over hva opplevelse og erfaring med kunst- og kulturuttrykk kan muliggjøre for elever og kunne drøfte hvordan samfunnsaktuelle spørsmål kan vise seg i kunst, design og arkitektur
-
ha videreutviklet sin estetiske bevissthet og materialkompetanse i eget skapende arbeid med idútvikling, funksjon og symbolikk
-
ha et bevisst forhold til bærekraft i eget skapende arbeid og i undervisning i kunst og håndverk
-
Kunne reflektere over egne erfaringer med temabaserte kunst-og håndverksoppgaver og kunne se dette i en didaktisk kontekst
-
Kunne reflektere over det å iverksette, delta i og lede tverrfaglig kunstpedagogisk virksomhet for barn og unge
GENERELL KOMPETANSE
-
kjenne til faktorer som virker fremmende og hemmende på mellommenneskelige forhold på skolen og hvordan dette kan virke inn på elevenes helse, trygghet, trivsel og læring
-
Kunne utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design og arkitektur knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn
-
kunne diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
-
kunne drøfte etiske problemstillinger med utgangspunkt i kunst og kulturuttrykk
-
kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
obligatorisk fremmøte
-
4 obligatoriske oppgaver fra hele semesteret
Enkelemnestudenter må ha godkjent:
-
obligatorisk fremmøte
-
4 obligatoriske oppgaver fra hele semesteret
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring. Avhengig av ledig plass.
Eksamen
Del I Individuell utstilling og presentasjon (10 min muntlig) av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper. Teller 60%
Del II Skriftlig 3 dagers hjemmeeksamen. Teller 40%
Karakteruttrykk: Gradert karakter