KH-136 Fagdidaktikk i kunst og håndverk, del 1, ettfagsvariant
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Anita Skogen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Ingen
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i kunst og håndverksdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp kunst og håndverksfagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, kunst og håndverk som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets historie, formål og begrunnelse gjennom skiftende samfunnsforhold og hvordan dette har påvirket fagtradisjoner, læringsmål og holdninger, vil bli belyst gjennom studier av nyere forskning.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, teorier om kreative og skapende prosesser, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om gjeldende læreplaner på ungdomstrinnet
-
ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til elevgruppen, fag og gjeldende planer på ungdomstrinnet
-
ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes forutsetninger som interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn
-
ha kunnskap om varierte vurderingsformer i kunst og håndverk
-
ha kunnskap om grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk
-
ha kunnskap om fagets posisjon og verdi i et flerkulturelt samfunn
-
ha kunnskap om vitenskapelige tenkemåte og metode i fag/ fagdidaktikk
-
ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings-og utviklingsarbeid og erfaringskunnskap
-
kunne veilede og vurdere elever i deres arbeid med kunst og håndverk
-
kunne bruke varierte arbeids- og vurderings-metoder og tilpasse disse til aktuell målgruppe
-
kunne gjøre rede for problemstillinger knyttet til ungdoms visuelle og materielle kultur
-
kunne trekke kunst og håndverksfaget inn i et tverrkulturelt perspektiv
-
kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling
-
kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne opptre som kompetente lærere, både innen kunst og håndverks-faglighet og ¿didaktikk
-
kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling
-
inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål.
-
ha forskningsetisk kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
-
Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
-
4 timers skriftlig skoleeksamen. Vurdering: Gradert karakter. Vektes 70 %
-
Skriftlig oppgave (forskningsdesign). Vurdering: Gradert karakter. Vektes 30 %
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
KH-406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter - Kunst og håndverk | 7.5 |