Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10

Innhold

I emnet skal studentene vise hvordan impulser fra designhistorien kan anvendes til å arbeide med egne, nyskapende uttrykk i ulike materialer. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap i arbeid med produkter og bruksformer på trinn 5-10 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplanen for kunst og håndverk. Studentene skal bli kjent med en designprosess og kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk formkultur.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha tilegnet seg kunnskap om forskjellige materialer og teknikker som er relevante i forhold til å arbeide med bruksformer

  • kjenne til økologiske og etiske problemstillinger som inngår i en designprosess

  • kjenne til tradisjoner knyttet til vår formhistorie og arbeide med dette i et samtidsuttrykk

  • kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk formkultur

FERDIGHETER

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha opparbeidet seg tekniske ferdigheter til å arbeide med bruksform i forskjellige materialer

  • kunne anvende kreative og analytiske prosesser i framstilling av funksjonelle gjenstander

  • kunne redesigne eksisterende produkter til ny funksjonalitet

  • kunne vise estetisk bevissthet i arbeid med redesign

  • kunne dokumentere ulike løsningsalternativ i design av en bruksgjenstand ved hjelp av skisser ¿ f.eks. digitale - og modeller

  • kunne arbeide med designprosesser i et fagdidaktisk perspektiv rettet mot trinn 5-10 og kunne anvende dette i forhold til tilpasset opplæring

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger

  • kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst- og håndverkslærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen skal studenten ha

  • fått godkjent obligatoriske oppgaver. Hvilke oppgaver som er obligatoriske vil fremkomme av oppgavebeskrivelsene som gis i begynnelsen av en verkstedsperiode.

  • fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse

  • fått godkjent praksis

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell utstilling og presentasjon av utvalgts arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:40