KH-133 Bilde og IKT - Kunst og håndverk trinn 5-10
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Lisbet Skregelid
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Innhold
I emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap til å arbeide med bilde og IKT på trinn 5-10 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplanen for kunst og håndverk.
Emnet vil inneholde fagdidaktisk refleksjon knyttet til skapende arbeid og undervisning.
Det vil bli lagt vekt på refleksjon over og trening i analyse av kunstuttrykk fra de siste 200 år.
Studietur/ekskursjon er en sentral del av studiet.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne skal studentene:
-
kunne redgjøre for kunst og håndverksfagets egenart og historie
-
kunne reflektere over teorier om persepsjon og barns tegneutvikling i sammenheng med arbeid med bilde på trinn 5-10
-
ha kunnskap om grunnleggende fargeteorier, romskapende virkemidler og menneskekroppens proposjoner
-
kjenne hovedtrekkene i europeisk kunsthistorie de siste 200 år
-
kjenne karakteristiske trekk ved samtidens kunst og visuelle kultur
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studentene:
-
kunne anvende grunnleggende estetiske virkemidler i egne arbeider
-
kunne anvende grunnleggende fargeteorier, enkle romskapende virkemidler og kunnskap om menneskekroppens proposjoner i eget skapende arbeid
-
ha kompetanse i å arbeide med bilde og IKT i kunst og håndverksfaget med utgangspunkt i gjeldende fagplaner og kunne anvende disse i forhold til tilpasset oplæring og flerkulturelle temaer
-
kunne uttrykke seg fabulerende og saklig i eget skapende arbeid
-
kunne anvende noen grunnleggende teknikker i arbeid med bilde og IKT
-
kunne analysere et kunstbilde og reflektere over hvordan kunst kan formidles til elever på trinn 5-10
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studentene:
-
kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger
-
kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å gå opp til eksamen skal studenten ha
-
fått godkjent obligatoriske oppgaver på verksteder og studietur/eksursjoner. Hvilke oppgaver som er obligatoriske vil fremkomme av oppgavebeskrivelsene som gis i begynnelsen av en verkstedsperiode.
-
fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse på verksted og studietur/ekskursjon
-
fått godkjent praksis
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell utstilling og presentasjon av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper, og en 4 timers skriftlig teorieksamen. Den praktiske eksamenen teller 60% og den skriftlige 40%. Begge må være bestått.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.