Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

I emnet skal studentene vise hvordan impulser fra designhistorien kan anvendes til å arbeide med egne, nyskapende uttrykk i ulike materialer. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap i arbeid med produkter og bruksformer på trinn 1-7 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplan - kunst og håndverk. Studentene skal bli kjent med en designprosess og kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk formkultur.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • ha tilegnet seg materialkunnskap og tekniske ferdigheter gjennom arbeid med bruksformer

  • kunne anvende kreative og analytiske prosesser i framstilling av funksjonelle gjenstander

  • kunne redesigne eksisterende produkter til ny funksjonalitet

  • kunne vise estetisk bevissthet i arbeid med redesign

  • kunne dokumentere ulike løsningsalternativ i design av en bruksgjenstand ved hjelp av skisser ¿ f.eks.digitale, og modeller

  • kjenne til økologiske og etiske problemstillinger som inngår i en designprosess

  • kjenne til tradisjoner knyttet til vår formhistorie og arbeide med dette i et samtidsuttrykk

  • kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk formkultur

  • kunne arbeide med designprosesser i et fagdidaktisk perspektiv rettet mot trinn 1-7

  • kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger

  • kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen skal studenten ha

- fått godkjent obligatoriske oppgaver. Hvilke oppgaver som er obligatoriske vil fremkomme av oppgavebeskrivelsene som gis i begynnelsen av en verkstedsperiode.

- fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse

-fått godkjent praksis

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell utstilling og presentasjon av utbalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:38