KH-125 Design og redesign - Kunst og håndverk 1-7 trinn
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Ingunn Fjelde Sandvikmoen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
I emnet skal studentene vise hvordan impulser fra designhistorien kan anvendes til å arbeide med egne, nyskapende uttrykk i ulike materialer. Emnet skal gi studentene faglig kunnskap i arbeid med produkter og bruksformer på trinn 1-7 i grunnskolen, med utgangspunkt i fagplan - kunst og håndverk. Studentene skal bli kjent med en designprosess og kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk formkultur.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
ha tilegnet seg materialkunnskap og tekniske ferdigheter gjennom arbeid med bruksformer
-
kunne anvende kreative og analytiske prosesser i framstilling av funksjonelle gjenstander
-
kunne redesigne eksisterende produkter til ny funksjonalitet
-
kunne vise estetisk bevissthet i arbeid med redesign
-
kunne dokumentere ulike løsningsalternativ i design av en bruksgjenstand ved hjelp av skisser ¿ f.eks.digitale, og modeller
-
kjenne til økologiske og etiske problemstillinger som inngår i en designprosess
-
kjenne til tradisjoner knyttet til vår formhistorie og arbeide med dette i et samtidsuttrykk
-
kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk formkultur
-
kunne arbeide med designprosesser i et fagdidaktisk perspektiv rettet mot trinn 1-7
-
kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger
-
kunne forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kunst og håndverkslærer
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å gå opp til eksamen skal studenten ha
- fått godkjent obligatoriske oppgaver. Hvilke oppgaver som er obligatoriske vil fremkomme av oppgavebeskrivelsene som gis i begynnelsen av en verkstedsperiode.
- fått godkjent obligatorisk tilstedeværelse
-fått godkjent praksis
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell utstilling og presentasjon av utbalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.