Forkunnskapskrav

Det kreves at ph.d.-kandidaten har forkunnskaper tilsvarende vitenskapsteori- og metodeemnene ME- 406 eller KF-402 i masterutdanningene i kunstfag ved UiA.

Innhold

Emnet Vitenskapelige og kunstfaglige metoder fokuserer på temaer som gir doktorgradskandidaten kunnskaper om metoder til generering av data, kritisk og analytisk tilgang til så vel empiri som teori, samt metoder til å gjennomføre kunstnerisk forskning innen de forskjellige kunstfagene.

Et sentralt spørsmål er hva som kjennetegner vitenskapelig begrunnelse, forklaring og forståelse. De viktigste forutsetningene, metodene og begrepene i de forskjellige forskningstradisjonene vil bli presentert og drøftet, samt sett ut fra kunstfaglige perspektiver. E

Emnet vil også dekke temaer som forskningsetikk og humanvitenskapens begreper og tverrfaglige dialogpraksiser.

Emnet tar opp sentrale aspekter ved forskningsmetodikk knyttet til kunstfaglig forskning. Det inneholder en drøfting av metodologisk forskningsdesign, herunder metodevalget og dets forskningsetiske spørsmål, muligheter for anvendelse av kvalitative og kvantitative metoder, samt prosjektets argumentasjon fram til dets konklusjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne kan kandidatene orientere seg i internasjonale artikler og rapporter der det anvendes vitenskapelige metoder – også andre enn dem de selv anvender. Videre er doktorgradskandidaten bredt orientert om metodologiske muligheter og deres forutsetninger, så de kan begrunne egen avhandlings forskningsdesign, herunder kjennskap til de spesielle metodologiske mulighetene og utfordringene som knyttes til praksisbaserte former for kunstfaglig forskning. Kandidaten har også opparbeidet seg et grunnlag for egen videre fordypning i metodelitteratur som støtter opp om eget prosjekt.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Presentere en skisse til eget metodologiske forskningsdesign på en av samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er obligatorisk. Undervisningen blir organisert i 2-3 samlinger med forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, og presentasjoner av forskningsdesign / metodevalg med kommentarer.

 

Emnet kan samordnes med KF-616 Vitenskapsteori.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell demonstrasjon eller muntlig fremlegg av metodologien i eget prosjekt, med påfølgende refleksjonssamtale.

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:37