Forkunnskapskrav

Det forutsettes at ph.d.-kandidaten har tilegnet seg forkunnskaper innen utøvende/skapende musikk, musikologi, musikkpedagogikk eller tilsvarende, på masternivå. Kandidater med en mastergrad i tverrestetiske studieprogrammer (estetikk, kunstfag o.lign.) må kunne dokumentere relevant fagspesifikk fordypning innen musikk tilsvarende minst 30 studiepoeng på masternivå.

Anbefalte forkunnskaper

En blandet utdanningsbakgrunn med vitenskapelige, utøvende/skapende og didaktiske deler vil være en fordel, men er ikke noe formelt krav.

Innhold

Musikk i kontekst presenterer hvordan musikken inngår i en rekke ulike kontekster. Emnet fokuserer på musikalsk produksjon, interpretasjon, formidling, resepsjon og transformasjon av mening.

Spørsmål som musikkens anvendelse i tverrestetiske sammenhenger, i ulike kontekster og med ulik hensikt og forholdet mellom "kunstner", "verk" og "publikum" belyses kritisk. Innføring i musikkens relasjonelle karakter undersøkes med tanke på nye tilganger til utøvelse og tolkning av musikalsk praksis. Emnet tar utgangspunkt i konkrete spørsmål som løftes frem av kandidatenes ph.d.-prosjekter og nyere musikkvitenskapelig teori.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne reflektere over musikalsk praksis fra et kunstfaglig, samfunnsmessig og estetisk perspektiv. Studenten skal være i stand til å utføre forskningsarbeid i spenningsfeltet mellom disse perspektivene og utøve kritikk og nytenkning. Studenten skal kunne formidle sin kunnskap og forståelse videre i ulike sammenhenger.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Kandidatene skal gi en forberedt muntlig presentasjon av skisse på en av samlingene.

  • Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjon i løpet av kurset.

  • Senest en uke innen eksamensfremlegget skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider pluss fullstendige referanser og litteraturliste

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir organisert i to til fire samlinger med forelesninger, seminarer eller worshops der papers eller kunstneriske arbeider blir presentert og kommentert av deltakerne på samlingene. Emnet vil i størst mulig grad bli tilrettelagt i forhold til kandidatenes ph.d.-prosjekter. Det gjelder ikke bare innhold, men også arbeidsformene.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

Kandidatene skal presentere et muntlig framlegg på ca. 30 minutter. Hertil kommer ca. 15 minutters samtale med kommisjonen. Fremlegget kan inneholde visuelle, auditive og/eller performative elementer.

 

Framlegget og synopsis vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor. Om eksamen vurderes til ikke bestått, gis det en begrunnelse for dette, råd om forbedring og en ny dato for framlegg.

 

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:36