Innhold

Emnet skal gjennom pensum og undervisning gi en grundig innsikt i de teoretiske fagdiskusjonene innenfor tverrestetisk og kontekstorientert kunstfaglig forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Herunder gjennomgås temaer som inkluderer nyere estetisk teori, kunstsosiologi og kulturanalyse, historiske perspektiver på kunst og kultur og kunstdidaktiske strømninger. Dessuten gjennomgås og drøftes sentrale begreper i moderne tverrestetisk forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten fått grundig kjennskap til litteratur og kunstneriske prosjekter som impliserer og problematiserer teoretisk og kunstnerisk praksis og som kan karakteriseres som tverrestetisk og kontekstorientert. Kandidaten kan redegjøre for faglig, historisk og samfunnsmessig/kulturell bakgrunn for valg av teoretisk og evt. kunstnerisk tilgang i sitt avhandlingsprosjekt, samt sette dette inn i en større samfunnsmessig, kunstintern og/eller kunstfaglig og kunstdidaktisk ramme. Dessuten kan kandidaten– avhengig av faglig forankring i hhv. musikk, teater eller visuelle fag – anvende fagvitenskapelige teoriers begrepsapparat i sitt avhandlingsprosjekt og konfrontere eller kombinere disse med teorier fra andre fagfelter. Gjennom dette emnet vil kandidaten bli kjent med forskningsfronten innen tverrestetisk og kontekstorientert kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til en av samlingene skal hver kandidat, i overensstemmelse med den valgte form på avhandlingen, utarbeide et utkast til et paper eller en kombinasjon av et slikt utkast og et kunstnerisk arbeid. I dette arbeidet trekkes det linjer mellom relevant pensumlitteratur og kandidatens eget prosjekt. Utkast til paperet skal foreligge før samlingen og presenteres på samlingen sammen med evt. kunstnerisk arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er obligatorisk. Undervisningen blir organisert i fire to-dagers samlinger (eller tilsvarende). Samlingene vil inneholde en kombinasjon av forelesninger, seminardrøftinger og presentasjon og diskusjon av papers og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid. For å støtte kandidatene best mulig i arbeidet med avhandlingen, vil emnet bli tilrettelagt med en høy grad av fleksibilitet, så det kan tas hensyn til skiftende prosjekters særegne fokus og mulige tverrestetiske og tverrfaglige berøringspunkter mellom disse.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Individuell paper med et omfang på 10-15 sider à 2400 tegn inkl. mellomrom. Leveres en kombinasjon av paper og et kunstnerisk arbeid, skal paperet være på 5-10 sider à 2400 tegn inkl. mellomrom. Det leverte paper eller paper/kunstneriske arbeid vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor. Om paperet eller paperet/eksemplet vurderes til ikke bestått, gis en tilbakemelding med råd om forbedringer og en ny innleveringsfrist.

 Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:35