Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet skal gi innsikt i forholdet mellom kunstfaglige praksiser og formidlingspraksiser i ulike sammenhenger. I hovedsak konsentrerer emnet seg om kunstfagenes rolle og virksomhet i yrkes-, kultur- og samfunnsliv og de stadige endringer og utfordringer som knytter seg til dette. Didaktiske grunnlagsspørsmål innenfor og på tvers av kunstfagene belyses. Didaktikkens område søkes utvidet fra et snevert undervisnings- og institusjonsfokus, til å se på den kunstfaglige formidlerens ulike oppgaver i samfunnet og mere generelt på de didaktiske potensialer som oppstår i møtet mellom kunst og publikum/deltakere. Både studentenes egen og andres kunstfaglige praksis vil være sentral i arbeidet med og i refleksjonen rundt kunstfaglige formidlingspraksiser. Sentralt i emnet er studentenes refleksjon over egen profesjonsidentitet i forhold til ulike formidlingsroller og profesjonsfelt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i forholdet mellom kunstnerisk praksis, formidling, pedagogikk og fagdidaktikk, spesielt innen eget fagfelt

  • ha kunnskap om didaktiske begreper og kunne anvende disse i tenkning og argumentasjon omkring egen kunstfaglig formidling

  • ha inngående kunnskap om ulike formidlingsperspektiver i og utenfor utdanningssektoren, særlig innen eget fag

  • ha kunnskap om kunstfaglig formidlingspraksis innenfor et utvalg kunst- og kulturinstitusjoner og formidlingsarenaer

  • kunne gjennomføre selvstendige prosjekter og reflektere over bruk av kunstnerisk praksis (egen eller andres) i en formidlingssammenheng

  • kunne reflektere over egen profesjonsidentitet i forhold til ulike formidlingsroller og profesjonsfelt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent observasjonsoppgave fra andres kunstfaglige formidlingspraksis. 3-5 godkjente obligatoriske oppgaver, både i skriftlig og muntlig form. Gjennomført et kunstfaglig formidlingsprosjekt, som legges frem til eksamen. Utfyllende informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet legger vekt på teoretisk og praktisk arbeid. Det veksles mellom forelesninger, seminarer og praksis. Planlegging, gjennomføring og refleksjon rundt et formidlingsprosjekt med utgangspunkt i egen praksis er sentralt i emnet. Videre er store og små kultur- og kunstinstitusjoner arena for utforskning av andres formidlingspraksis innenfor og på tvers av de kunstneriske uttrykkene. Avsluttende prosjekt kan om ønskelig fungere som en pilotoppgave for masteroppgaven. Studentene får veiledning til gjennomføring av prosjektet.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.

Litteratur:
Gitt pensum ca. 400 sider. Selvvalgt pensum ca. 400 sider.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er dokumentasjon av og refleksjon over et gjennomført kunstfaglig formidlingsprosjekt, i form av en 15-20 minutters muntlig presentasjon av prosjektet, med refleksjon over faglige problemstillinger og erfaringer, etterfulgt av 10-15 minutters utdypende samtale med kommisjonen. Det gis én samlet karakter.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KF-410 – Kunst og formidling 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:32