Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Digitale verktøy i skolen
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere

Forkunnskapskrav

Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.

Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet utgjør Del 2 av Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse og består av fire moduler som til sammen utgjør de siste områdene av Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere og hvordan rammeverket er relevant for digitalisering i skolen. Emnet bygger videre på studiets Del 1.

Modul 5: Kommunikasjon og samhandling

Modul 6: Fag og grunnleggende ferdigheter

Modul 7: Ledelse av læringsprosesser

Modul 8: Endring og utvikling

I Modul 5 vektlegges kommunikasjon og samhandling i en digitalisert verden. Modulen belyser ulike måter å åpne klasserommet mot verden og hva det innebærer å undervise på nett. Modul 6: Fag og grunnleggende ferdigheter vektlegger vurdering. Modul 7: Ledelse av læringsprosesser belyser hvordan lede læringsprosesser i teknologirike læringsomgivelser. Modul 8: belyser ulike perspektiver på endring og utvikling og presenterer ulike måter å ivareta egen kompetanseutvikling over tid, som del av et profesjonsfellesskap.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om hvordan digitalisering påvirker samhandling og kommunikasjon og hvordan dette kan tilpasses og ivaretas i digital undervisning
  • kunne identifisere muligheter og begrensninger for digitale læringsressurser i ulike pedagogiske sammenhenger
  • ha utviklet en praktisk forståelse av hvordan jobbe med det globale klasserommet og med ulike vurderingsformer og hvordan lede læringsprosesser i teknologirike læringsomgivelser
  • kunne ivareta egen kompetanseutvikling gjennom profesjonsfellesskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske innleveringer.

Undervisnings- og læringsformer

Nettstøttet undervisning og digital oppfølging mellom nettbaserte samlinger. I tillegg gjennomføres to heldagssamlinger på nett i løpet av semesteret.

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid arbeid i grupper og fremføringer/produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy. Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningsspråket er norsk. Totalt arbeidsomfang er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.

Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.

Eksamen

Mappebasert evaluering, gradert karakter A-F. I mappen inngår både individuelle arbeider og gruppearbeid. Endelig karakter i mappen er individuell. Nærmere opplysninger om hva som inngår i mappen fås ved semesterstart og i Canvas.

Annen informasjon

Fakultet for samfunnsvitenskap.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:16