Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Studenter må ha bestått 30 studiepoeng av masterprogrammet. Forøvrig vurderes studentens individuelle kompetanse basert på vertsorganisasjonens behov og spesifikke krav til kompetanse, for å kunne løse spesielle oppgaver, og i henhold til inngått avtale mellom organisasjonen og Institutt for informasjonssystemer.

Innhold

Gjennom et internship får du mulighet til å ta del i en organisasjons daglige arbeid, og dermed opparbeide deg erfaring med relevante arbeidsoppgaver. Du vil få anledning til å prøve ut teorier i praksis og lære å reflektere via relevante arbeidsoppgaver. Internship gir deg muligheten til å utvide ditt faglige nettverk. Internship er ikke betalt, da studentene oppnår 10 studiepoeng ved å ta emnet.

Formålet er å gi studentene innsikt i og forståelse for en konkret organisasjons arbeid tilknyttet digital transformasjon med fokus på blant annet: innovativ anvendelse av informasjonssystemer(IS), effektivisering og optimalisering av virksomhetsprosesser gjennom digitalisering, samt strategisk utnyttelse av IS. Aktuell praksis er fortrinnsvis relatert til praktiske utfordringer knyttet til digitalisering av offentlige, private eller frivillige organisasjoner, men kan også være prosjekter knyttet til instituttets forskningssatsinger innen digital transformasjon, integrert krisehåndtering og e-helse.

 

  • Innholdet i emnet bestemmes av organisasjonens eller forskningsprosjektets behov, og i henhold til inngått avtale mellom organisasjonen og Institutt for Informasjonssystemer.

  • Gjennom å jobbe lengre tid med en konkret oppgave i en organisasjon eller et forskningsprosjekt, skal studenten få innblikk i praktisk problemløsning i en jobbsituasjon.

  • Praksisen kan være nyttig for å synliggjøre egen kompetanse, etablere nettverk og viktige kontakter med oppdragsgivere innen ditt fagfelt for framtidig karriere.

Læringsutbytte

Studenten skal vise evne til å anvende teoretisk kunnskap opparbeidet tidligere i studiet gjennom kontinuerlig egenevaluering og refleksjon basert på erfaring fra de praktiske oppgavene. Emnet er først og fremst en mulighet for «learning by doing». Studenten skal reflektere over teori og metoder som beskrives i fagdisiplinen for informasjonssystemer, og vurdere relevansen av teoretisk kunnskap i forhold til de praktiske oppgavene som er gjennomført.

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende relevant faglig kunnskap om et spesifikt emne innen informasjonssystemer med relevans for arbeidslivet eller forskning

  • kunne løse et utfordrende problem for en gitt organisasjon, eller en forskningsorientert oppgave innen det spesifikke fagområdet som det fokuseres på

  • formidle det selvstendige fagområdet som det fokuseres på og beherske fagområdets uttrykksformer

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til at studenten er utplassert på arbeidsplassen minst en dag per uke gjennom hele semesteret. Prosjektene er individuelle. I spesielle tilfeller, hvis prosjektet tillater det kan to studenter jobbe sammen. Dette må avklares med emneansvarlig på forhånd, og vil kreve et større omfang på prosjektet. Undervisningsformen er basert på individuell veiledning. En prosjekt- og kommunikasjonsplan, samt retningslinjer for rapportskriving fastsettes av veileder i samarbeid med studenten. Studenten er ansvarlig for å rapportere progresjon og læring underveis i prosjektet i henhold til en godkjent tidsplan. Veileder eller eventuell medveileder kan være ansatt andre steder enn på universitetet. I så tilfelle skal studieprogramleder godkjenne veileder og prosjektplan.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for Master i informasjonssystemer

Eksamen

Evaluering er basert på endelig prosjektrapport. Gradert karakter, A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:08