Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk, men emnet kan gis på engelsk om engelskspråklige studenter tar emnet.

Innhold

Emnet inneholder følgende tema:

  • Strategisk betydning av digital teknologi og digitalisering, og behovet for oppfølging og gevinstrealisering

  • Teorier om digital verdi og effekter av digital teknologi og digitalisering

  • Teorier om måling av digital verdiskapning

  • Tilnærminger til å vurdere og forbedre eksisterende ytelsesmålingssystemer

  • Eksempler på aktuelle konsepter og løsninger for å støtte digital verdiskapning

Case: Ytelsesmåling og gevinstrealisering ved utvalgte digitaliseringsprosjekter

Læringsutbytte

Etter gjennomført kurs skal studentene forstå hvordan digitalisering kan skape verdier både i private og offentlige virksomheter og hvorfor det er viktig å kunne forstå hva som påvirker verdiskapningen. Studentene skal kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter som både kartlegger og følger opp verdiskapningen i konkrete digitaliseringsprosjekter.

Kunnskaper og ferdigheter:

  • Forstå hvordan digital verdiskapning og realisering av digitale verdier, er en sentral del av strategisk ledelse.

  • Kunnskap om teoretiske modeller som belyser hvordan digitalisering skaper verdier og hvordan verdiskapningen kan evalueres og påvirkes.

  • Kjenne til praksis og ulike tradisjoner for å kartlegge effekter av digitalisering.

  • Kjenne konsepter og verktøy som kan brukes for å kartlegge digital verdi som grunnlag for tiltak som kan sikre at digitaliseringsprosjekter bidrar strategisk i virksomheter.

  • Kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter for ytelsesmåling og gevinstrealisering, herunder vurdere egnetheten til teorier, metoder og indikatorer.

  • Kunne identifisere behov for forbedringer og gjennomføre forbedringstiltak i eksisterende ytelsesmåling i virksomheten.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Prosjektoppgave må være godkjent før det gis anledning til å gå opp til skriftlig eksamen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår gjennom varierte læringsformer. Innledningsvis dominerer forelesninger med vekt på dialog mellom kursdeltakerne i forhold til aktuelle teorier og metoder. Deretter overtar aktiv deltakelse fra studenter ved presentasjoner av artikler og eksempler fra selvvalgte eksempler fra praksis. Dette følges opp gjennom gjesteforelesninger fra ledende forskere eller praktikere med erfaring fra fagområdet. Et sentralt virkemiddel for læring er to obligatoriske prosjektoppgaver, der studenter samarbeider gjennom semesteret.

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til masterprogram i informasjonssystemer

Eksamen

Emnet benytter en todelt evalueringsform for å kartlegge i hvilken grad sentrale læringsmål i emnet er oppfylt: En eller flere prosjektoppgaver utgjør 40 % av endelig karakter i emnet, mens en 3 timers skriftlig skoleeksamen utgjør 60 % av endelig karakter. Karakteren angis med bokstavkarakterer fra A-F. Informasjon om eksamen publiseres i Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IS-4410 – Evaluering av IT-investeringer 10
IS-4410 – Evaluering av IT-investeringer 10
IS-421 – Digitalisering og prosessledelse 5
IS-910 – Digitalisering og forretningsutvikling 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:23:07