ING100 Programmering og IKT-sikkerhet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Morten Hallquist Rudolfsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ingeniørfag - byggdesign, bachelorprogram
- Ingeniørfag - fornybar energi, bachelorprogram
- Ingeniørfag - Mekatronikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet er delt inn i to hoveddeler:
Programmering med MatLab
Studentene lærer introduksjonsvis om bruk av MatLab som «avansert kalkulator», samtidig som basisfunksjonaliteten i MatLab integrert utviklingsmiljø (IDE) dekkes.
Studentene lærer deretter grunnleggende programmering i scriptspråket Matlab ved å bli kjent med MatLab-programmers struktur, flytkontroll, variabler, operatorer og funksjoner. Innebygde MatLab-datastrukturer som arrays, structs og cell-arrays behandles, og det sees på utvalgt funksjonalitet fra innebygde biblioteker.
Siste del av programmeringsdelen dekker anvendt programmering for ingeniørrelevante problemstillinger, herunder numeriske metoder, analyse/databehandling og fremstilling av resultater.
Fremdriften i programmeringsdelen av emnet er synkronisert med fremdrift i Matematikk 1.
IKT-sikkerhet
Studentene lærer om terminologi innenfor IKT-sikkerhet, hvorfor IKT-sikkerhet er viktig og hvordan tilstrekkelig god IKT-sikkerhet oppnås i praksis.
Emnets IKT-sikkerhetsmodul dekker også personvern i IKT-sammenheng, for å gi studenten et grunnlag for vurdering av når personvernlovgivningen påvirker drifts- og/eller utviklingsfasen av produkter og systemer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
inneha grunnleggende programmeringsferdigheter i MatLab
kjenne til den viktigste funksjonaliteten i MatLab integrert utviklingsmiljø (eksempelvis kommandolinje, editor og dokumentasjon)
kunne lese og forstå MatLab-kode, kunne planlegge/velge struktur på et program til et gitt formål og kunne skrive programmet og verifisere at det fungerer
kjenne de viktigste programmeringstekniske begreper/terminologi
kunne anvende programmering som verktøy i vitenskapelig sammenheng, eksempelvis visualisere data/resultater og løse enkle ligningssystemer
forstå terminologien innenfor informasjonssikkerhet og ha overordnet kjennskap til hva som ønskes beskyttet og hvorfor det ønskes beskyttet
for et produkt eller enkelt IKT-system være i stand til å identifisere rett risikobilde og kompensere for dette med passende sikkerhetstiltak for å opprettholde tilstrekkelig grad av konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet
ha grunnleggende kunnskaper for sikring av personlig påloggingsinformasjon, personlig datautstyr og enkle laboratorieoppsett
forstå terminologien innenfor personvern i IKT-sammenheng og ha overordnet kjennskap til relevant regelverk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført obligatoriske øvinger (inkl. laboratorieøvinger). Disse blir kunngjort på Canvas i starten av semesteret.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvinger og laboratorieøvinger. Laboratorieøvingene utføres i grupper i timeplanfestede timer med fagpersoner tilstede. Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er ca. 135 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet
Eksamen
4 timer individuell skriftlig eksamen. Gradert karakter.