Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Anbefalte forkunnskaper

Forutsetter emnet IND416-G Prosjektledelse og -planlegging eller tilsvarende kunnskaper.

Innhold

Engineering i design er vektlagt i emnet, som omfatter teoretisk forståelse av prosjektering- og engineeringsarbeid som fenomen, herunder:

  • Klassisk design teori

  • Læring, gradvis modning og prosjektering

  • Avhengigheter og koordineringsteori

  • Kompleksitetsteori, inkluderer blant annet CYNEFIN rammeverket og «wicked problems»

  • Informasjon, kommunikasjon og retorikk, herunder BIM

  • Verdiskaping i prosjektering, herunder byggbarhet og kundeverdi

Metodemessige tilnærminger for å styre og lede prosjektering- og engineeringsprosesser:

  • Lean design management (LDM)

  • Utarbeidelse av modell/struktur for helhetlig styring av prosjekteringsprosesser i detaljfasen

  • Forskjellige gjennomføringsmodeller og virkningen på prosjekteringsprosessen

  • Virtual Design in Construction (VDC) (integrasjon av produkt, organisasjon og prosess), herunder concurrent engineering

  • Last Planner System (LPS) i prosjektering

  • Agile og Scrum anvendt i prosjektering

  • Prosjektering og usikkerhet

Andre supplerende metoder og teknikker, eksempelvis Target Value Design (TDV); Set Based Design (SBD); Design Structure Matrix (DSM); Choosing by advantages (CBA).

Det vil bli anvendt data og eksempler fra bygg- og anlegg, og så langt som mulig fra andre bransjer som olje- og gass, programvareutvikling, etc.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • Ha inngående kunnskap om utviklingsprosesser som ofte omfatter læring over tid, herunder prosjektering, design, engineering, produktutvikling og forskning

  • Anvende ulike utviklingsmetoder for å sikre forutsigbarhet og fleksibilitet inn mot prosjektleveranse

  • Beskrive og anvende teknikker og gjennomføringsmetoder for å utføre prosjekterings- og produktutviklingsprosesser

  • Analysere, planlegge og gjennomføre prosjektering- og engineeringsprosjekter

  • Bruke kritisk tenkning rundt metoder og fokus på prosessinnovasjon 

Undervisnings- og læringsformer

Obligatorisk prosjektarbeid utføres i grupper, og så langt som mulig i samarbeid med næringslivet. Forelesninger, workshops, og eventuelt bedriftsbesøk. Arbeidsbelastning for dette emnet er beregnet til rundt 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Prosjektoppgave, i gruppe, teller 60 % av total karakter. Muntlig individuell eksamen, teller 40 % av total karakter. Graderte karakterer. Begge eksamensdeler må være bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:40