Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk, men faglitteraturen og begrepene er på engelsk.

Anbefalte forkunnskaper

IKT447-G Tillit, trusler, risiko og sårbarheter, eller tilsvarende.

Grunnleggende kjennskap til programmering i Python (evt. C, C++ og Java) er forventet. Kjennskap til Linux er en fordel.

Innhold

Den første delen av emnet gir en oversikt over de mest vanlige design- og implementasjonsfeil i softwaresystemer. Dette ses i sammenheng med kodingsstandarder (SEI/CERT og MISRA) og ved bruk av «National Vulnerability Database (NVD)», osv. Herunder ses det på CVSS rangering og CERT anbefalinger. Emnet inneholder også en kort introduksjon til programmeringsspråket Rust. Rust er et moderne programmeringsspråk med mange mekanismer og abstraksjoner som gjør det enklere å unngå de vanligste sikkerhetsfeilene.

Del to av emnet gir en oversikt over Kali Linux og bruk av pentest verktøy. Her blir det en rekke praktiske oppgaver som skal løses. Et sentralt punkt er de etiske og juridiske sidene av penetrasjonstesting og etisk hacking. Metodikk og profesjonalitet i gjennomføring av de praktiske oppgavene vil bli vektlagt, herunder vurderinger av pentest i testbed og i produksjonsmiljø.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • inngående kunnskap om prinsippene og standarder for sikker koding 
  • praktisk kunnskap i bruk av MISRA C (2012) kodingsstandard
  • innsikt i "OWASP Top 10" og lignende oversikter over svakheter
  • innsikt i de etiske og juridiske sidene av etisk hacking og penetrasjonstesting 
  • praktisk erfaring og teoretisk forståelse av Kali Linux
  • praktisk erfaring med standard pentest verktøy

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske innleveringer og presentasjoner. Mer detaljert informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gis i form av forelesninger, øvingsoppgaver og obligatorisk gruppearbeid. I tillegg vil det være et større prosjekt. Totalt forventet arbeidsomfang er estimert til ca. 210 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Prosjektrapport (80%) og presentasjon (20%). Nærmere informasjon om krav til innhold gis i Canvas. Individuell, gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:29