Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Svømmeopplæring i skolen

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring fra arbeid med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordning. Det er en fordel, men ikke nødvendig at studentene har gjennomført kurset «Svømme- og livredningsferdigheter i skolen».

Innhold

Teoretisk og praktisk arbeid med fagdidaktikk, metodikk og sikkerhet i svømmeundervisningen. Aktuelle tema:

  • Kameratredning fra båt
  • Kameratredning fra land
  • En praktisk metodisk tilnærming til livredningsaktiviteter
  • Selvberging og livredning
  • Sikker ferdsel ved sjø og vann
  • Planlegging av tur ved/på sjø og vann

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for varig svømmeglede ved å benytte seg av uteområder som er egnet for vannaktiviteter
  • Har kunnskap om sikker ferdsel ved aktiviteter knyttet til vann
  • Har kunnskap om selvberging og livredning ute
  • Har kunnskap om organisering av uteaktiviteter ved vann

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning for skolen i et uteområde
  • Har egenferdighet i selvberging og livredning dokumentert ved egen svømme- og livredningstest
  • Har egenferdighet i livreddende førstehjelp
  • Har grunnleggende kunnskap om gjennomføring av svømmeopplæring ute

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan tilrettelegge for, gjennomføre og evaluere uteaktiviteter ved vann i idrettslag eller skolen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på obligatorisk undervisning, dvs. minst 80 % fremmøte til både teoretisk og praktisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med 5 samlinger á 4 timer. Samlingene vil bestå av teoretisk og praktisk undervisning.  Deltakelse i undervisningen er obligatorisk.

Emnet har et arbeidsomfang på 135 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Praktisk-metodisk oppgave som løses i gruppe. Det gis felles karakter til gruppen. Gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:17