Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Enkeltemner knyttet til tildelte tiltakspakker
  • Personlig trener, årsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

IDR936 idrettsfaglig basisemne eller tilsvarende

Innhold

Emnet gir en kort innføring i faget idrettsernæring. Emnet vil inkludere sentrale temaer som danner grunnlaget for anbefalingene for kostholdet til idrettsutøvere, herunder grunnleggende ernærings- og treningslære, samt ernæringsmessige behov innen ulike idrettsgrener. Emnet vil også inkludere sentrale problemstillinger knyttet til prestasjonsernæring og idrettsernæringsmessige utfordringer.

Hovedinnhold i emnet:

  • Energi og energigivende næringsstoffer (makronæringsstoffer)
  • Vitaminer, mineraler og sporstoffer (mikronæringsstoffer) i mat og drikke
  • Fordøyelse, absorpsjon og metabolisme
  • Sentrale tema i faget idrettsernæring
  • Kostholdsanbefalinger til idrettsutøvere med fokus på ulike særidretter
  • Prestasjonsernæring (kosthold før, under og etter trening/konkurranse) og periodisering

Læringsutbytte

Studentene:

  • Kjenner til det vitenskapelige grunnlaget for anbefalingene om kosthold til idrettsutøvere
  • Kjenner til de viktigste funksjonene til makro- og mikronæringsstoffer i kroppen
  • Kjenner til hvordan ernæring kan fremme prestasjon i ulike idretter
  • Kan belyse sentrale tema i faget idrettsernæring
  • Kan vurdere ernæringsmessige utfordringer relatert til prestasjon og helse i ulike idretter
  • Kan anvende forskningsbaserte, faglig begrunnede råd om ernæring knyttet til trening

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Nettbaserte leksjoner må være gjennomført.

  • Obligatoriske oppgaver må være godkjent.

Nærmere informasjon vilkår for å gå opp til eksamen er publisert i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er nettbasert uten samlinger. Undervisnings- og læringsformene er nettdiskusjon, veiledning, tilbakemelding på obligatoriske innleveringer og selvstudium. Studenter og lærere kommuniserer via læringsplattformen Canvas, der leksjoner blir lagt ut, obligatoriske oppgaver leveres inn, og faglige diskusjoner foregår. En leksjon åpnes om gangen, og studenten har to uker på å arbeide med denne leksjonen og levere inn de tilknyttede oppgavene. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

To timers individuell skriftlig eksamen. Vurderingsuttrykk er gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:16