Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Barn og bevegelse

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, idrettslag, skole eller SFO.

Innhold

Teori om motorisk utvikling og motorisk usikre barn.

Teori om motorikk og andre utviklingsområder

Teori om observasjon og testing av motorikk.

Praktiske økter med tema som gjentas fra teorien.

Teori knyttet til tema med motorikk som omdreiningspunkt:

  • Mestring, motivasjon, selvoppfatning, kognisjon og skoleprestasjoner.

  • Kvalitetsutvikling av grunnleggende bevegelser - avvik.

  • Koordinative egenskaper som grunnlag for kvalitet i bevegelsesmønsteret

Praktisk aktivitet med fokus på observasjon

Praktisk øving i å bruke ulike tester.

Praktisk øving i å tilrettelegge for målrettet motorisk kvalitetsutvikling

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studentene

  • ha grunnleggende kunnskap om normal og avvikende motorikk

  • ha grunnleggende kunnskap om forhold som påvirker motorisk utvikling

  • ha kunnskap om motorikkens innvirkning på andre utviklingsområder

  • ha kunnskap om et utvalg motoriske tester

  • ha kunnskap om enkle observasjonsverktøy

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne observere ulike komponenter i motorisk funksjon.

  • kunne utarbeide spesifikke kvalitetsmål for å forbedre motorisk funksjon

  • kunne tilrettelegge aktivitet med fokus på utvikling av motorisk funksjon

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne gjennomføre enkle observasjoner med fokus på helhetlig utvikling.

  • kunne avdekke barn med dårlig motorisk funksjon.

  • kunne lage en motorisk observasjonsrapport

  • kunne reflektere over og gi forslag til mulige aktiviteter for å forbedre barns motoriske funksjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på obligatorisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med 2 samlinger a 2 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen med varighet på tre dager. Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:14