IDR923 Prestasjonscoaching 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helse og idrett i samarb. m/FiloNova10 sp
- Idrett, 30 studiepoeng
- Idrett, 30 studiepoeng
- Idrett, 30 studiepoeng
- Coaching
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er relevant for idrettstrenere / coacher, ledere på ulike nivå, eller andre som har personal, coaching eller veiledningsoppdrag som en del av jobben / yrket sitt. Ledere kan ha linje, prosjekt, prosess eller fag som ledelsesområde. Fellesnevneren er at målet er forbedring og kommunikasjon middelet.
Innhold
Emnet er organisert i 3 deler (moduler) med følgende innhold. De første to modulene i emnet er rettet inn mot coaching på individnivå. Den tredje modulen omhandler coaching i gruppe og team.
Modul 1 (individ)
Modul 1går over 2 dager. Her får deltagerne innføring i hva som kjennetegner prestasjonskulturer, samt innføring i coaching begrepet. Det vil også bli gitt en innføring i grunnleggende coaching strukturer og ferdigheter.
Tema som blir berørt:
Prestasjonskulturer
Hva er coaching: -en teoretisk og pragmatisk avklaring
Suksesskriterier for god coaching
Basisferdigheter i prestasjonscoaching
Verdibasert kulturutvikling
Hva er coaching: -en teoretisk og pragmatisk avklaring
Suksesskriterier for god coaching
Basisferdigheter i prestasjonscoaching
Modulen vil kjennetegnes av korte teorideler og mye trening. Treningen skjer i grupper.
Modul 2 (individ)
Modul 2 går over 2 dager. Her får deltagerne blant annet innføring i kommunikasjonsteori og idrettspsykologiske teknikker. Modulen kjennetegnes også av at nye coaching ferdigheter trenes inn.
Tema som blir berørt:
Innføring i perseptuelle filtre
Skape god kontakt
Sansespesifikt språk
Språkmønstre og meningsdannelse
Innføring i bruk av metaforer
Spørsmålstyper
Idrettspsykologioske teknikker
Coaching og etikk
Vi vil i denne modulen legge vekt på treningsaspektet og knytte det nye stoffet opp mot grunnlaget fra Modul 1.
Modul 3 (individ / team)
Modul 3 går over 2 dager. Modulen er vesentlig orientert om teambygging, teamprosesser og coaching. Deltagerne vil gjennom å etablere og arbeide i team, få mulighet til å coache frem refleksjon og erkjennelse basert på egne nye erfaringer.
Tema som blir berørt:
Hva er et team?
Teamroller
Teamfaser
Teamcoaching
GROW og team
Coachen som leder i team
Coachen og den enkelte
Observasjon av teamatferd
Modulen kjennetegnes av prosesser med tid for teamcoaching og teametablering. Teori vil bli gitt i korte sekvenser knyttet opp mot teamenes ståsted og erfaringer.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha utviklet ferdigheter, tilegnet seg kunnskaper og blitt bevisst holdninger som er nødvendig for å fungere som coach i ulike kontekster og med ulikt fokus.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent:
-
Deltatt i obligatoriske praksisseminarer og treningsgrupper.
-
Gjennomført treningsoppgaver.
-
Innlevert loggførte treningsplaner mellom samlingene.
Undervisnings- og læringsformer
Kursprogrammet vil være bygget opp rundt fellesamlinger, treningsgrupper og skriftlige arbeider. Arbeidsmåtene ved fellessamlingene vil variere mellom forelesninger coaching-øvelser, gruppearbeid og praksis seminarer. Deltakelse i praksis seminarene og treningsgruppene er obligatorisk. Dette en forutsetning for å bli godkjent som prestasjonscoach og gå opp til eksamen. Det gis treningsoppgaver som skal gjennomføres mellom hver modul, og det skal leveres rapport fra arbeidet i treningsgruppene.
Eksamen
Muntlig eksamen med individuell karakter.
1) En praktisk metodisk eksamen der studenten gjennom en coachingsamtale med en student skal demonstrere / dokumentere sin coachingkompetanse. Prestasjonen vurderes med gradert karakter.
2) En muntlig individuell eksamen med utgangspunkt i pensum. Prestasjonen kan justere karakteren på den praktisk metodiske eksamen med inntil 1 karakter.
Annen informasjon
Emnet gis som en del av universitetets etter- og videreutdanningstilbud, og har studieavgift. Det tas forbehold om oppstart av dette emnet.