Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

  • IDR213 Prestasjonsutvikling i idrett (10 sp) eller tilsvarende
  • IDR214 Trener- og veilederrolle i idrett (10sp) eller tilsvarende

Innhold

Emnet fokuserer på avgjørende faktorer for utvikling, læring og prestasjon i idrettslige kontekster. Både individuelle og mellommenneskelige aspekter, samt betingelser i omgivelsene vil være sentrale temaer. Emnet omhandler primært unge mennesker i en utviklingsprosess, og har likeverdig fokus på deltakelse, prestasjon og personlig utvikling.  

  • Sosial-økologiske teorier som forståelsesramme for menneskelig læring, utvikling, prestasjon og velvære i idrett og trening
  • Barn og unges vekst og utvikling
  • Trening og utvikling av idrettslige ferdigheter
  • Restitusjon og idrettsernæring
  • Utviklings- og læringsklima
  • Motivasjon og emosjoner
  • Coaching og veiledning

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om idrettsfaglige teorier, begreper og problemstillinger knyttet til utvikling, læring og prestasjon i idrett
  • inngående kunnskap om individuelle og mellommenneskelige forhold som er viktige forutsetninger for læring, utvikling og prestasjon i idrett

Ferdighet

Studenten kan:

  • forstå og kritisk vurdere teorier og teoretiske perspektiver relatert til ledelse, læring og ferdighetsutvikling i idrett
  • kritisk analysere idrettslige miljøer og atferd som grunnlag for læring, utvikling og prestasjon
  • kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for læring, utvikling og prestasjon i idrett

Generell kompetanse

Studenten har

  • inngående evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindivider
  • evne til å formidle vitenskapelig fagkunnskap og kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relevant for læring, utvikling og prestasjon i idrett

Vilkår for å gå opp til eksamen

Muntlig gruppepresentasjon vurdert til godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer er seminar og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er 405 timer (27 timer per studiepoeng).

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

6 timer skriftlig individuell eksamen. Gradert karakter .

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR410 – Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:10