Forkunnskapskrav

Bestått IDR140 Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag i lektorutdanning for trinn 8-13.

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen
  • Elevkunnskap og lærerrollen
  • Undervisning og læring
  •  

Skolen i samfunnet og faget i skolen har fokus på hvordan utdanningspolitiske forhold virker på og i faget. Det tas opp hvordan samfunnsnivået innvirker på læreplaner, mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer innen kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring. Kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger, der spørsmål om kroppsøvingsfagets begrunnelser som skolefag vil særlig vektlegges

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger, deriblant kulturelle og sosiale forskjeller. Refleksjon rundt profesjonsetikk og hva rollen som lærer i kroppsøving og idrettsfag innebærer har fokus.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske problemstillinger med fokus på innhold, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper og innsikt i fagets didaktikk vil emnet fokusere på fagdidaktiske refleksjoner relatert til undervisning i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskap

  • - ha bred kunnskap om ungdomskultur, deriblant problemstillinger relatert til kropp, media, flerkulturelle, m.m. som får betydning for utviklings- og læringsprosesser hos den unge.
  • - ha inngående kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart og kroppsøvingsdidaktiske utfordringer, og kunne bidra til nytenkning innenfor fagområdet.
  • - ha kunnskap om hvordan utdanningspolitiske forhold influerer skole og fagenes læreplaner og praksis.
  •  
    • Ferdigheter
    • - kunne planlegge, lede og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring.
    • - kunne bruke varierte læringsstrategier og tilpasse undervisningen til ulike studieretninger, samt evner å bruke ulike vurderingsformer som fremmer læring.
    • - kunne tilrettelegge for læringsmiljø som inkluderer ungdom fra minoritetsgrupper, og andre ungdommer med spesielle utfordringer.
    • - kunne anvende relevant digital teknologi innen fagområdet. 
  •  
    • Generell kompetanse
    • - kunne videreutvikle en profesjonell holdning til læreryrket, samt kritisk reflektere over profesjonsetiske problemstillinger.
    • - kunne opptre som faglig kompetent og fagdidaktisk reflektert i profesjonsutøvelse i kroppsøving og idrettsfag.
    • - kunne anvende relevant forskning til å videreutvikle seg som kroppsøvings- og idrettsfagslærer.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis.

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %).

  • For studenter som tar idrett som fag 1 (masterfag): Godkjent tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

  • For studenter som tar idrett som fag 2 (årsenhet): Godkjent skriftlig arbeidskrav

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, samtale, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som tar idrett som fag 1 (masterfag)skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag.

Studenter som tar idrett som fag 2 (årsenhet) skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR414 – Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag, del 2 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:10