Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR134 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR135 Kroppsøving og elevmangfold og IDR207 Kroppsøving og aktivitetslære eller tilsvarende.

Innhold

Emnet tar for seg kroppsøvingsfaget i et kunnskapssosiologiskperspektiv. Kroppsøvingsfaget som allmenndannende fag blir et gjennomgangstema. Kropp, lek, bevegelse og kunnskap sett i lys av historie, kultur og kontekst blir vektlagt. Emnet har fokus på læreplanteori, diskurser og legitimering av faget. I tillegg vektlegges barnekulturen, med særlig blikk på kroppslig lek i varierte fysiske miljøer og utvikling av grunnleggende motoriske ferdigheter. Nevnte tema belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.

  • Fagets egenart, og kroppsøving som allmenndannende fag

  • Sosiokulturelle perspektiver på kunnskap, kropp og bevegelse

  • Kroppslig lek og læring

  • Overgang barnehage – skole, lekens betydning

  • Ulike fysiske miljøer

  • Bevegelseskompetanse, fysisk-motorisk kompetanse, physical literacy

  • Motoriske problemer/vansker

  • Diskursanalyse

Faget i praksis

Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskaper

  • Ha inngående kunnskap om hvordan sosiokulturell kontekst innvirker på kroppsøvingsfaget

  • ha inngående kunnskap om perspektiver på kropp, bevegelse og kunnskap i kroppsøving

  • Ha inngående kunnskap om lekens betydning for barns utvikling, læring og velvære

  • Ha inngående kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling i kroppsøving på barnetrinnet

Ferdigheter

  • Kunne analysere og diskutere kroppslig lek

  • Kunne analysere og tilpasse ulike fysiske miljøer for tilrettelegging av kroppslig læring

  • bedømme og vurdere menneskelig bevegelse og bevegelsesutvikling

  • Kunne identifisere og analysere kjernediskurser og verdier i praksisfeltet

  • Kunne kritisk analysere, reflektere over og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger og demokratiske prosesser i kroppsøving, med utgangspunkt i styringsdokumenter og gjeldende diskurser

  • Kunne bedømme hvordan elever interagerer med omgivelsene, og hvordan denne interaksjonen er en funksjon av kultur og historie

  • Kunne variere og tilpasse opplæringen i samsvar med gjeldende styringsdokumenter, samt iverksette læringsfremmende tiltak

Generell kompetanse

  • Kunne bidra til kritisk refleksjon rundt fagets legitimering

  • Kunne bidra til utvikling av andres og egen profesjonsutøvelse

  • Ha forståelse for hvordan man gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap best kan påvirke elevens kroppslige læring og danning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav (se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas)

Praksis må være bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, selvstudium, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Forventet arbeidsomfang for emnet er 400 timer. Se mer informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

45 minutters individuell muntlig eksamen. Kandidatene trekker tema fra hele pensum. Det gis gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:09