IDR415 Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag, del 2, ettfagsvariant
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Erik Kaarstein
- Erik Aasland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
IDR133 Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag, del 1.
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen har fokus på hvordan utdanningspolitiske forhold virker på og i faget. Det tas opp hvordan samfunnsnivået innvirker på læreplaner, mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer innen kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring. Kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger, der spørsmål om kroppsøvingsfagets begrunnelser som skolefag vil særlig vektlegges
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger, deriblant kulturelle og sosiale forskjeller. Refleksjon rundt profesjonsetikk og hva rollen som lærer i kroppsøving og idrettsfag innebærer har fokus.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske problemstillinger med fokus på innhold, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper og innsikt i fagets didaktikk vil emnet fokusere på fagdidaktiske refleksjoner relatert til undervisning i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring.
Læringsutbytte
-
-
Kunnskap
Studenten-
har kunnskap om hvordan utdanningspolitiske forhold influerer skole og fagenes læreplaner og praksis
-
har inngående kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart og kroppsøvingsdidaktiske utfordringer
-
har bred kunnskap om ungdomskultur, deriblant problemstillinger relatert til kropp, media, flerkulturelle, m.m. som får betydning for utviklings- og læringsprosesser hos den unge
-
har avansert metodisk kunnskap og kan gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale
-
-
-
-
Ferdigheter
Studenten-
kan planlegge, lede og vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring
-
kan bruke varierte læringsstrategier og tilpasse undervisningen til ulike studieretninger, samt evner å bruke ulike vurderingsformer som fremmer læring
-
kan tilrettelegge for læringsmiljø som inkluderer ungdom fra minoritetsgrupper, og andre ungdommer med spesielle utfordringer
-
kan orientere seg i forskningslitteratur, og benytter relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid
-
kan planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU-arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte
-
-
-
-
Generell kompetanse
Studenten-
kan videreutvikle en profesjonell holdning til læreryrket, samt kritisk reflektere over profesjonsetiske problemstillinger
-
kan opptre som faglig kompetent og fagdidaktisk reflektert i profesjonsutøvelse i kroppsøving og idrettsfag
-
kan anvende relevant forskning til å videreutvikle seg som kroppsøvings- og idrettsfagslærer
-
har et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering.
-
-
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)
-
Godkjent presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.
-
Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, samtale, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.
Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
-
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter. Vektes 50 prosent.
-
Skriftlig fordypningsoppgave med gradert karakter. Vektes 50 prosent.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR425 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter - Idrett og kroppsøving | 7.5 |