IDR412 Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Erik Aasland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
Innhold
Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Emnet vil behandle kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan og vil omhandle planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget. Analysene og refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læringsklima, læringsstrategier og meningsfull vurdering.
Tema:
- Fagdidaktikk i kroppsøving
- Observasjon av egen og andres kroppsøvingstimer
- Bruk av spørreskjema for måling av læringsutbytte og læringsklima
- Intervjuer av kroppsøvingslærere og elever
- Eksperimentere kreativt med ulike aktiviteter og læringsstrategier
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskaper:
-
Analysere kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, reflektere over forberedelse, gjennomføring av kroppsøvingsundervisning i lys av:
- Læringsutbytte
- Læringsklima
- Læringsstrategier
- Meningsfull vurdering
- Analysere og reflektere over kroppsøvingslærerrollen i lys av relevant litteratur.
Ferdigheter
- Demonstrere planleggingskompetanse på kort og lang sikt for god kroppsøvingsundervisning og reflektere rundt ulike innlæringsmetoder
- Evaluere egen og andres undervisning i kroppsøvingsfaget.
- Vise undervisningsferdigheter og kunne benytte ulike undervisningsstrategier for god undervisning i kroppsøvingsfaget
- Eksemplifisere hvordan gode læringsmiljøer utvikles og hvordan elevers tro på egne mestringsferdigheter kan fremmes i kroppsøvingsundervisningen
- Forklare hvordan elevers indre motivasjon for livslang læring kan fremmes gjennom kroppsøvingsfaget
Generell kompetanse
- Bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer spesielt og i skoleutvikling generelt.
- Systematisk og kritisk vurdere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
- Systematisk og kritisk vurdere egen og andre undervisningspraksis i kroppsøving
- Bidra til nytenkning og innovasjonsprosser i kroppsøvingsfaget
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % frammøte til obligatorisk undervisning.
Bestått praksis eller didaktisk arbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar presentasjoner og praktisk utprøving av aktivitetstilbud. Obligatorisk tilstedeværelse ved all undervisning.
Forventet arbeidsomfang er 405 timer. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravet er samme som for master i grunnskolelærerutdanning 5-10 med valg kroppsøvning
Eksamen
En individuell mappeoppgave. Mappeoppgaven består av 3 deloppgaver og studenten har krav på 3 timer veiledning i tilknytning til oppgaven. Oppgaven skal ikke overskride 8000 ord. Innsamlet observasjon og intervjumateriale er å betrakte som vedlegg. Oppgaven blir vurdert med gradert karakter. Alle hjelpemidler tillatt.