IDR411 Lærer -og elevforutsetninger i kroppsøvingsundervisningen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tommy Haugen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Studenten må ha minimum 60 studiepoeng i kroppsøving
Innhold
· Ulike forutsetninger og behov
· Ulike kulturer, oppvekstmiljø og samfunnsmessige forhold
· Teorier om utvikling og læring (motorisk, fysisk, sosialt, psykologisk, emosjonelt, moralsk)
· Dialogkompetanse lærer / elev
· Kommunikasjon, veiledning og feedback
· Kroppsøvingslæreren som leder og motivator
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskap:
- Ha inngående kunnskap om barn og unges utvikling i et sosialøkologisk perspektiv
- Analysere samfunnsmessige oppvekstsvilkår sett i sammenheng med barn og unges utvikling
- Vurdere og analysere ulike elevforutsetninger i lys av kroppsøving og bevegelsesaktivitet
- Ha inngående kunnskap om og kunne anvende sentrale teorier og perspektiver knyttet til læring og undervisning i kroppsøving
- Ha inngående kunnskap om ulike aspekt ved kroppsøvingslærerrollen og kritisk kunne reflektere over ulike aspekter ved rollen
- Ha inngående kunnskap om hvordan kroppsøving kan brukes for å utvikle godt læringsmiljø i skole og fritid
Ferdigheter:
- Analysere og forstå individ- og gruppeprosesser og kunne påvirke disse
- Demonstrere hvordan ulike elev- og miljøforutsetninger påvirker læring og utvikling
- Systematisk og kritisk vurdere egen lærerrolle
Generell kompetanse:
- Ta ansvar for utvikling av egen profesjonalitet som lærer og kroppsøvingslærer
- Bidra til faglig utvikling med utgangspunkt i kroppsøving
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk fremmøte på samlingene.
Bestått praksis eller didaktisk arbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningstilbudet er på ca. 45 timer. Undervisningen gis i form av forelesninger og dialogbasert undervisning og veiledning. Undervisningen vil være samlingsbasert (2 x 3 dager á 7 timer). Obligatorisk deltakelse.
Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Eksamen er to - delt og består av følgende:
1) Studentene skal ved slutten av emnet skrive en individuell oppgave (essay) som en 5-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på 3500 ord (+/- 10 %) (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter som teller 40 %.
2) Individuell muntlig eksamen (varighet 40 min). Det gis gradert karakter som teller 60 %.