Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram

Forkunnskapskrav

Studenten må ha minimum 60 studiepoeng i kroppsøving

Innhold

·         Ulike forutsetninger og behov

·         Ulike kulturer, oppvekstmiljø og samfunnsmessige forhold

·         Teorier om utvikling og læring (motorisk, fysisk, sosialt, psykologisk, emosjonelt, moralsk)

·         Dialogkompetanse lærer / elev

·         Kommunikasjon, veiledning og feedback

·         Kroppsøvingslæreren som leder og motivator

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

Kunnskap:

-          Ha inngående kunnskap om barn og unges utvikling i et sosialøkologisk perspektiv

-          Analysere samfunnsmessige oppvekstsvilkår sett i sammenheng med barn og unges utvikling

-          Vurdere og analysere ulike elevforutsetninger i lys av kroppsøving og bevegelsesaktivitet

-          Ha inngående kunnskap om og kunne anvende sentrale teorier og perspektiver knyttet til læring og undervisning i kroppsøving

-          Ha inngående kunnskap om ulike aspekt ved kroppsøvingslærerrollen og kritisk kunne reflektere over ulike aspekter ved rollen

-          Ha inngående kunnskap om hvordan kroppsøving kan brukes for å utvikle godt læringsmiljø i skole og fritid

Ferdigheter:

-          Analysere og forstå individ- og gruppeprosesser og kunne påvirke disse

-          Demonstrere hvordan ulike elev- og miljøforutsetninger påvirker læring og utvikling

-          Systematisk og kritisk vurdere egen lærerrolle

Generell kompetanse:

-          Ta ansvar for utvikling av egen profesjonalitet som lærer og kroppsøvingslærer

-          Bidra til faglig utvikling med utgangspunkt i kroppsøving

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk fremmøte på samlingene.
Bestått praksis eller didaktisk arbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningstilbudet er på ca. 45 timer. Undervisningen gis i form av forelesninger og dialogbasert undervisning og veiledning. Undervisningen vil være samlingsbasert (2 x 3 dager á 7 timer).  Obligatorisk deltakelse.

Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen er to - delt og består av følgende:

1)      Studentene skal ved slutten av emnet skrive en individuell oppgave (essay) som en 5-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på 3500 ord (+/- 10 %) (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter som teller 40 %.

2)      Individuell muntlig eksamen (varighet 40 min). Det gis gradert karakter som teller 60 %.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:07