IDR211 Forutsetninger for idrettsprestasjon
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Matthew Ronald Spencer
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Innhold
-
Fysiologiske aspekter
-
Teoretisk grunnlag for fysiologisk adaptasjon
-
Arbeid på testlaboratorium, testlederrolle, hygiene, sikkerhet
-
Ulike arbeidsfysiologiske tester for måling av treningsstatus
-
-
Pedagogiske og psykologiske aspekter
-
Utøveren
-
Individuelle karakteristika
-
Motivasjon
-
Mestringstro
-
Spenningsregulering
-
Mental trening
-
-
Laget
-
Sosial identitet
-
Kohesjon
-
Kollektiv mestringstro
-
Prestasjoner i team
-
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studentene
-
ha bred kunnskap om fysiologiske faktorer av betydning for prestasjon
-
kunne utføre ulike laboratoriebaserte testmetoder for å evaluere treningsstatus.
-
ha bred kunnskap om psykologiske prosesser på individnivå i et prestasjonsperspektiv
-
ha bred kunnskap om gruppedynamiske prosesser i et prestasjonsperspektiv
-
ha kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser innen idrettsprestasjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktisk arbeid, gruppearbeid og individuelt arbeid.
All undervisning knyttet til laboratoriearbeid er obligatorisk (minimum 80% deltakelse).
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Vurderes med gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR203 – Prestasjonsutvikling i idrett | 10 |