Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Årsstudium i idrett (60SP) og/eller IDR 116 (10 SP) eller tilsvarende.

Innhold

Det legges vekt på kunnskap om og ferdigheter knyttet til fysisk aktivitet for å motvirke en stillesittende livsstil, samt opprettholde og fremme en aktiv livsstil. I tillegg vektlegges også kunnskap knyttet til psykososiale faktorer. Studentene får erfaring i kartlegging/testing av fysisk aktivitetsnivå/-vaner og helserelatert fysisk form, samt innføring i bruk av verktøy for å fremme veilederkompetanse. Det vil i emnet hovedsakelig fokuseres på hverdagsaktivitet og lavterskelaktivitet, samt økt kunnskap knyttet til viktigheten av en aktiv, helsefremmende - og bevarende livsstil.

I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:

  • Retningslinjer (eks. helsedirektoratet), lovverk (eks. samhandlingsreformen) og kvalitetssikringssystemer (eks. ICF; International Classification of Function)

  • Status fysisk aktivitetsnivå og fysisk form i befolkningen

  • Sammenhengen mellom fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, stillesitting, fysisk form og helse

  • Fysisk aktivitet som «friskfaktor» og stillesitting som «riskfaktor»

  • Rammebetingelser (som fysiske/miljømessige, psykiske og sosiale)

  • Barrierer og motiver for fysisk aktivitet

  • Implementerbare tester/verktøy for måling av fysisk aktivitetsnivå (som akselerometer, spørreskjema, observasjon) og helserelatert fysisk form (primært feltbaserte tester)

  • Verktøy for å fremme veilederkompetanse

  • Eksempler på tilrettelegging av fysisk aktivitet for ulike grupper i et livstidsløp (barn/unge, voksne, eldre) på ulike arenaer (som eksempelvis skole, arbeidsplass, treningssenter, frisklivssentral, transport, natur)

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studentene:

  • Ha forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, stillesitting, fysisk form og helse

  • Ha kunnskap om hvordan tilrettelegge for fysisk aktivitet for ulike grupper og ved ulike rammebetingelser

  • Ha kunnskap om ulike barrierer for fysisk aktivitet og hvordan motivere for fysisk aktivitet og livsstilsendring for ulike grupper

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studentene:

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere testing av fysisk aktivtetsnivå og helserelatert fysisk form, samt formidle resultater på individnivå

  • Kunne kartlegge individuelle og samfunnsmessige rammebetingelser, samt planlegge, gjennomføre og evaluere fysisk aktivitet for ulike grupper

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene:

  • Ha erfaring knyttet til ulike testmetoder for måling av fysisk aktivitetsnivå og helserelatert fysisk form og kunne vurdere aktivitetstiltak som kan være helsefremmende for ulike grupper

  • Ha innsikt i formidling/veiledning knyttet til fysisk aktivitet blant personer som ønsker eller bør oppnå økt fysisk aktivitetsnivå

  • Kunne forstå betydningen og nødvendigheten av å holde seg oppdatert knyttet til forskningsrelevant kunnskap på temaet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent laboratorierapport basert på testing av fysisk aktivitetsnivå og helserelatert fysisk form. Deltatt i obligatorisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, dialogbasert undervisning, laboratorieundervisning, praktisk feltbasert undervisning og gruppearbeid. Det vil bli lagt vekt på å samhandle teori og praksis. All undervisning knyttet til teoretisk og praktisk arbeid i laboratorie virksomhet er obligatorisk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

3 timers individuell skriftlig eksamen. Vurderes med gradert karakter.

Se nærmere beskrivelse i semesterplanen på Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR205 – Fysisk aktivitet og helse 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:04