Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

 

Emnet i fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag. Læreplanverket og øvrige styringsdokumenter vil ha fokus. Refleksjon over kroppsøvingsdidaktiske problemstillinger med fokus på ungdomstrinnet står sentralt.

 

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp relasjonsbygging, kommunikasjon og samarbeid for å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø i kroppsøving. Mangfoldet i elevenes forutsetninger, differensiering og tilpasset opplæring vil vektlegges.

 

Undervisning og læring tar opp kroppsøvingsdidaktisk teori om undervisningsprinsipper, arbeidsmåter og læringsstrategier som utgangspunkt for fagdidaktisk refleksjon og utøvelse av undervisning i kroppsøving. Grunnleggende ferdigheter i kroppsøvingsfaget og tverrfaglig arbeid vil også være en del av emnet.

Læringsutbytte

 

    • Kunnskap
      Studenten

      • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart og legitimering som skolefag

      • har kunnskap om gjeldende læreplanverk og øvrige styringsdokumenter som er relevante for kroppsøvingsfaget

      • har kunnskap om didaktisk relasjonstenkning, undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

      • har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og metode i fag/fagdidaktikk

      • har kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

 

    • Ferdigheter
      Studenten

      • kan planlegge, gjennomføre, lede og vurdere kroppsøvingsundervisning med fokus på ungdomstrinnet

      • kan bruke varierte læringsstrategier og tilpasse undervisningen til ulike elevforutsetninger på ungdomstrinnet

      • kan tilrettelegge for læringsmiljø som skaper motivasjon og innsats i kroppsøving

      • kan planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

      • kan veilede elever i vitenskapelig arbeid

 

    • Generell kompetanse
      Studenten

      • kan reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av læreplan og aktuelle utdanningspolitiske spørsmål

      • kan reflektere rundt barn og unges interesser og holdninger til kroppsøving og fysisk aktivitet i skole og fritid

      • kan tilrettelegge for tverrfaglig samarbeid og læring av de grunnleggende ferdighetene i kroppsøvingsfaget med fokus på ungdomstrinnet

      • har forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, samtale, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre.

 

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

 

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

 

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

 

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

 

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

 

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

  • 4 timers skriftlig skoleeksamen med gradert karakter. Vektes 70 prosent.

  • Skriftlig oppgave (forskningsdesign) med gradert karakter. Vektes 30 prosent.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR425 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter - Idrett og kroppsøving 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:26:01