HSI418 Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsdesign
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tor-Ivar Karlsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helse- og sosialinformatikk, masterprogram
- Helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram, deltid
Anbefalte forkunnskaper
HSI414-G Samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder. Prosjekt 1
Innhold
I emnet fokuseres teoretiske, praktiske og etiske sider ved forskningsarbeid og metodologi. Det gis en fordypning i vitenskapsteoretiske retninger og begrunnelser og premisser for ulike forskningsmetoder samt utvikling og vurdering av forskningsdesign. Anvendelse av analysemetoder for bearbeiding og presentasjon av forskningsdata. Vurdering av forskningens reliabilitet og validitet vektlegges.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-
ha innsikt i relevansen av ontologi og epistemologi for metodiske spørsmål
-
kunne redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske retninger
-
kunne vurdere etiske utfordringer ved forskningsarbeid
-
kunne utvikle og vurdere forskningsdesign
-
kunne bestemme hvilke analyser som bør anvendes ved kvantitative og kvalitative design
-
kjenne til forutsetningene for generalisering av resultater
-
kunne analysere og vurdere publisert forskningsmateriale
-
kunne anvende statistiske programpakker
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent innlevering av to skriftlige, individuelle analyser av internasjonale forskningsartikler. Én av artiklene skal være basert på kvalitative metoder og én på kvantitative metoder. Én av analysene skal presenteres i seminar. Se nærmere beskrivelse i emnehefte.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider, seminarer og selvstudier. To ukesamlinger kombinert med nettstøttet undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
3 timers individuell digital hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.