HI-415 Fagdidaktikk i historie, del 2, ettfagsvariant
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingvild Ruhaven
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
HI-135 Fagdidaktikk i historie, del 1, ettfagsvariant
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen og samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, historie og legitimering som skolefag i videregående opplæring, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, herunder profesjonsetikk. Emnet gir også kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av historieundervisning i videregående opplæring.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskaper
-
ha inngående fagdidaktisk kunnskap i historie rettet mot trinn 11-13
-
ha kunnskap om fagets læreplan i videregående skole
-
ha bred kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i historie
-
ha god kunnskap om mangfoldet i elevenes forutsetninger og interesser
-
ha god kunnskap om det flerkulturelle samfunnet og muligheter og utfordringer dette innebærer for historieundervisningen
-
ha kunnskap om aktuell fagdidaktisk forskning
Ferdigheter
-
kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål
-
kunne holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk
-
kunne ta i bruke sine faglige og didaktiske kunnskaper på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i historie
-
kunne nyttiggjøre seg resultater fra fagdidaktisk forskning
-
kunne ta initiativ til og gjennomføre fagdidaktisk utviklingsarbeid
-
kunne diskutere og legitimere historiefaget som skolefag
-
kunne orientere seg i fagets forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid
-
kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte
-
ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale
Generell kompetanse
-
kunne inneha en profesjonell holdning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
-
kunne bygge relasjoner til kolleger, elever og foresatte
-
ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
bestått praksis
-
obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)
-
bestått presentasjon av forskningsprosjekt
Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.
-
godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter
Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk frammøte. Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.
Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
4 timers skriftlig individuell eksamen (teller 50%).
Skriftlig individuell fordypningsoppgave (teller 50%).
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
HI-109 – Fagdidaktikk i historie i PPU, ettfagsvariant | 15 |
HI-417 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – historie | 7.5 |