HI-413 Fagdidaktikk i historie, del 2 (for trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingvild Ruhaven
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bestått HI-131 Fagdidaktikk i historie i lektorutdanning for trinn 8-13.
Innhold
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen og samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, historie og legitimering som skolefag i videregående opplæring, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, herunder profesjonsetikk. Emnet behandler også ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av historieundervisning i videregående opplæring.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskaper
-
ha inngående fagdidaktisk innsikt i historie rettet mot trinn 11-13
-
ha innsikt i fagets læreplan i videregående skole
-
ha avansert innsikt i ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i historie
-
ha inngående innsikt i mangfoldet i elevenes forutsetninger og interesser
-
ha inngående innsikt i det flerkulturelle samfunnet og muligheter og utfordringer dette innebærer for historieundervisningen
-
ha innsikt i aktuell fagdidaktisk forskning
Ferdigheter
-
kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål
-
kunne holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk
-
kunne ta i bruke sine faglige og didaktiske kunnskaper på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i historie
-
kunne nyttiggjøre seg resultater fra fagdidaktisk forskning
-
kunne ta initiativ til og gjennomføre fagdidaktisk utviklingsarbeid
-
kunne diskutere og legitimere historiefaget som skolefag
Generell kompetanse
-
kunne inneha en profesjonell holdning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).
For studenter som tar historie som fag 1 (masterfag), gjelder følgende eksamenskrav: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk.
For studenter som tar historie som fag 2 (årsenhet), gjelder følgende eksamenskrav: Bestått skriftlig arbeidskrav og bestått praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen. Studenter som tar historie som fag 1 (masterfag), skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk.
Studenter som tar historie som fag 2 (årsenhet) skal levere et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen.