Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått HI-409 Historisk teori og metode.

Innhold

Første del av semesteret vil være knyttet til et skrivekurs der studenten utformer en prosjektbeskrivelse. Studenten legger fram en prosjektbeskrivelse som blir diskutert og kommentert av medstudenter og lærere.

Med bakgrunn i prosjektbeskrivelsen skal studenten videreutvikle sitt prosjekt i siste del av emnet. Prosjektbeskrivelsen vil bli omarbeidet og utvidet ved at det vil bli gjort rede for kilder, metode og tidsplan.

I tillegg til å arbeide videre med prosjektbeskrivelsen, skal studenten arbeide med en forskningsoppgave, der målet er å formulere et historisk problem og klargjøre hvilken litteratur og hvilke kilder og metoder som kan nyttes for å belyse problemet. Studenten skal arbeide med oppgaven med særlig vekt på problemstilling, avgrensning av tema og kilder.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap om aktuell forskningslitteratur, kilder og teori

  • ha innsikt i historisk metode knyttet til et særskilt historisk tema

Ferdigheter

  • kunne formulere og utvikle et forskningsprosjekt gjennom utarbeidelse av en prosjektbeskrivelse med formulering av en klar og konsis problemstilling

  • kunne beskrive og kommentere forskningslitteratur og relevant teori, og klargjøre og avgrense hvilken litteratur og teori som egner seg til å belyse problemet

  • kunne søke etter, vurdere og behandle relevante kilder for masteroppgaven og kunne beskrive kildene med henblikk på omfang og karakter

Generell kompetanse

  • kunne kartlegge og vurdere relevant kildemateriale, og formulere et selvstendig forskningsprosjekt innen en avgrenset tidsramme

  • kunne analysere, syntetisere og dokumentere vitenskapelige fremstillinger

  • kunne presentere eget vitenskapelig arbeid, motta faglige kommentarer til egne tekster og å gi kommentarer til andres vitenskapelige tekster

Vilkår for å gå opp til eksamen

Før prosjektbeskrivelsen leveres for godkjenning medio mars skal studenten ha gjennomført minst ett framlegg av egen prosjektbeskrivelse og hatt minst én kommentaroppgave på andre studenters prosjektbeskrivelser. Samme prosedyre gjelder for forskningsoppgaven.

Undervisnings- og læringsformer

Seminarer. Jevnlig veiledning i arbeidet med prosjektbeskrivelsen og oppgaven. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Prosjektbeskrivelse (ca. 5 sider) teller 30 % og forskningsoppgave (ca. 15 - 20 sider) teller 70 %. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-403 – Oppgave seminar II: Kilder og metode 10
HI-402 – Oppgaveseminar I:Tema, problemstilling, forskningslitteratur og teori 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:52