Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet har tre deler

  • fagets historie (historiografi)

  • sentrale tema i nyere historiefaglig debatt

  • individuelt arbeid med faglitteratur på et tematisk avgrenset forskningsfelt som kan være relevant for en masteroppgave

Pensum for det individuelle arbeidet utgjør 1/3 av totalt pensum for emnet, og velges i samråd med faglærer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap om historie som vitenskap, om fagets historiske utvikling, ulike forskningsretninger innenfor faget og hva som kjennetegner tema og problemstillinger innenfor historiefaglig forskning i dag

  • kunne gjøre rede for hva som kjennetegner fagets ulike sjangere og kjenne fagets viktigste formidlingsformer og formidlingskanaler

  • ha særlig innsikt i et tematisk avgrenset forskningsfelt som kan være relevant for en masteroppgave, dvs. kjenne til grunnleggende begreper og sentral litteratur og ha innsikt i hvordan dette forskningsfeltet har utviklet seg over tid

Ferdigheter

  • kunne identifisere og diskutere historiefaglige arbeider fra ulike perioder og forskningsfelt i lys av den overordnede historiografiske utviklingen

  • kunne reflektere kritisk over sentrale problemer knyttet til historiefaglig forskning

  • kunne formulere faglige problemstillinger på grunnlag av relevant forskningslitteratur og selvstendig analysere grunnlaget for de ulike synspunktene, teoriene og metodene

Generell kompetanse

  • kunne presentere historiefaglige problemstillinger muntlig og i diskusjoner med faglærere og medstudenter

  • kunne analysere faglige tema med vitenskapelig dokumentasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det blir stilt krav til studentene om aktiv deltakelse i seminarene, der hver enkelt skal ha minst én muntlig framlegging på grunnlag av pensumlitteratur og minst én gang stille som respondent på tilsvarende bidrag fra en medstudent. Studenten skal dessuten skrive en individuell oppgave på 5-8 sider à ca. 2300 tegn med en kritisk vurdering av et utvalg faglitteratur som kan være relevant for en masteroppgave, og på bakgrunn av dette arbeidet gi en muntlig seminarpresentasjon. Oppgaven og presentasjonene skal godkjennes av faglærer.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Muntlige presentasjoner og deltakelse i faglige diskusjoner med lærere og medstudenter. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

6 timers skriftlig individuell eksamen.

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-400 – Innføring i histografi og historisk forskning 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:51