HI-408 Writing History: Historiography, Fields of Research, Approaches
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Berit Eide Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Emnet har tre deler
-
fagets historie (historiografi)
-
sentrale tema i nyere historiefaglig debatt
-
individuelt arbeid med faglitteratur på et tematisk avgrenset forskningsfelt som kan være relevant for en masteroppgave
Pensum for det individuelle arbeidet utgjør 1/3 av totalt pensum for emnet, og velges i samråd med faglærer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
ha avansert kunnskap om historie som vitenskap, om fagets historiske utvikling, ulike forskningsretninger innenfor faget og hva som kjennetegner tema og problemstillinger innenfor historiefaglig forskning i dag
-
kunne gjøre rede for hva som kjennetegner fagets ulike sjangere og kjenne fagets viktigste formidlingsformer og formidlingskanaler
-
ha særlig innsikt i et tematisk avgrenset forskningsfelt som kan være relevant for en masteroppgave, dvs. kjenne til grunnleggende begreper og sentral litteratur og ha innsikt i hvordan dette forskningsfeltet har utviklet seg over tid
Ferdigheter
-
kunne identifisere og diskutere historiefaglige arbeider fra ulike perioder og forskningsfelt i lys av den overordnede historiografiske utviklingen
-
kunne reflektere kritisk over sentrale problemer knyttet til historiefaglig forskning
-
kunne formulere faglige problemstillinger på grunnlag av relevant forskningslitteratur og selvstendig analysere grunnlaget for de ulike synspunktene, teoriene og metodene
Generell kompetanse
-
kunne presentere historiefaglige problemstillinger muntlig og i diskusjoner med faglærere og medstudenter
-
kunne analysere faglige tema med vitenskapelig dokumentasjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det blir stilt krav til studentene om aktiv deltakelse i seminarene, der hver enkelt skal ha minst én muntlig framlegging på grunnlag av pensumlitteratur og minst én gang stille som respondent på tilsvarende bidrag fra en medstudent. Studenten skal dessuten skrive en individuell oppgave på 5-8 sider à ca. 2300 tegn med en kritisk vurdering av et utvalg faglitteratur som kan være relevant for en masteroppgave, og på bakgrunn av dette arbeidet gi en muntlig seminarpresentasjon. Oppgaven og presentasjonene skal godkjennes av faglærer.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Muntlige presentasjoner og deltakelse i faglige diskusjoner med lærere og medstudenter. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
6 timers skriftlig individuell eksamen.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
HI-400 – Innføring i histografi og historisk forskning | 10 |