Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Minimum 40 studiepoeng historie.

Innhold

Emnet gir en oversikt over vestlige oppfatninger av identitet og likhet og ulikhet i forhold til andre kulturer og folkegrupper i europeisk kulturhistorie fra ca 500 f.v.t til ca 1800. Både idé- og mer allmenne kulturhistoriske perspektiv vil bli anlagt. Søkelyset vil være på sammenhengen mellom realhistorisk kontekst, allmenn kulturhistorisk kontekst og ulike oppfatninger av egen identitet og dermed av hva som skiller «vi» og «dem». Studentene vil få trening i å oppøve sin kulturhistoriske fortolkningskompetanse av hva som er karakteristisk for forståelse av egen identitet i ulike epoker, i å sammenligne vestlige forståelsesmåter i historisk tid og rom, samt ved å analysere ulike typer tekster som kilde til selvoppfatning og bilder av «de andre».

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

Kunnskaper

  • ha kunnskap om karakteristiske trekk ved ulike perioder i Vestens kulturhistorie fra ca 500 f.v.t. til ca 1800 e.v.t.

  • kunne anvende sentrale begreper i studiet av identitet og mentalitet

  • ha spesifikk kunnskap om ulike identitetsforståelser og oppfatning av «De andre» i ulike perioder av europeisk mentalitets- og intellektuell historie fra antikken fram til romantikken

Ferdigheter

  • kunne vurdere ulike selvforståelser og oppfatninger av «De andre» i ulike typer historiske kontekster og -tekster fra antikken til det 19 århundre

  • kunne redegjøre for og påpeke forskjeller mellom ulike retninger innen global intellektuell historie

  • kunne foreta komparasjon av selvforståelse og kulturelle inkluderings- og ekskluderingskriterier i historisk tid og rom

Generell kompetanse

  • kunne forholde seg kritisk til referanser til identitet i aktuell samfunnsdebatt

  • erkjenne betydningen av mentalitet og identitet som elementer i historisk forståelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltagelse i minst tre seminarer og minst én muntlig presentasjon. Mer info ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og obligatorisk deltakelse i minst tre seminarer. Obligatorisk presentasjon av en oppgitt tekst. Denne fremleggingen kan deles mellom to studenter for hver tekst.
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Eksamen

6 timers individuell skriftlig eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:50