Undervisningsspråk

Norsk og engelsk

Innhold

Gjennom dette emnet skal studentene utvikle grunnleggende innsikt i historisk tenkning og historie som vitenskapelig praksis. Gjennom arbeid med historisk materiale og historievitenskapelige problemstillinger skal de trene sine evner til å tenke historisk, forholde seg vitenskapelig til historiefaget og utføre og vurdere historiske undersøkelser.

Emnet gir innføring i åtte grunntema i historisk tenkning og historie som vitenskap: Historisk betydning, historisk perspektiv, kontinuitet og endring, historiske forklaringer, historiske kilder og dokumentasjon, fortelling og argumentasjon, sannhet og sannhetssøken, historiefaglig fag- og forskningsetikk.

Innholdet i emnet danner et historiefaglig fundament for videre historiske studier, men også for å undervise metodiske og praktiske ferdigheter i tråd med skolens læreplaner.

Læringsutbytte

Studentene skal etter å ha fullført emnet:

Kunnskaper

  • forstå og kunne anvende sentrale begreper innenfor historisk tenkning og historie som vitenskap; deriblant betydning, perspektiv, kontinuitet og endring, forklaring, kilder, dokumentasjon, fortelling, argumentasjon og sannhet, og forklare hvorfor disse er viktige i historiefaget

  • ha kjennskap til grunnleggende prinsipper innenfor fag- og forskningsetikk i historie

Ferdigheter

  • beherske emnets sentrale begreper i egne skriftlige arbeider og i diskusjoner med medstudenter og lærere

  • formulere problemstillinger for egne undersøkelser i studentoppgaver

  • muntlig presentere egne undersøkelser og funn for medstudenter og lærere

  • kunne finne frem til og vurdere relevant materiale for egne undersøkelser og studentoppgaver

  • beherske historiefagets krav til fremstilling, saklighet og dokumentasjon i egne arbeider

Generell kompetanse

  • ha evne til å sette seg inn i kilder og en omfattende faglitteratur, og på dette grunnlaget kunne utarbeide selvstendige framstillinger

  • være i stand til å utforme skriftlige framstillinger med forsvarlig vitenskapelig dokumentasjon

  • være i stand til å diskutere eget og medstudenters arbeide på en konstruktiv måte og å gjøre seg nytte av faglige råd og veiledning som gis i større eller mindre grupper

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter: Godkjent mappe med fem mappeoppgaver, hver på 800-1000 ord. Deler av undervisningen som knytter seg til arbeidet med mappeoppgaver, vil være obligatorisk.

For studenter i lektorutdanningen: Godkjent emnemappe med fire mappeoppgaver, hver på 800-1000 ord. Deler av undervisningen som knytter seg til arbeidet med mappeoppgaver, vil være obligatorisk. Praksis er bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, oppgaveseminarer og kollokviegrupper. Seminarer som knytter seg til arbeidet med mappeoppgaver, vil være obligatoriske. Hvilke seminarer det dreier seg om, vil bli angitt i Canvas i forkant av emnets oppstart. Deler av undervisningen kan komme til å bli gitt på engelsk.
Forventet tidsbruk er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

2-timers skriftlig individuell skoleeksamen, teller 30 %. Gradert karakter.

Individuell mappe med fire mappeoppgaver fra emnemappen, hver på 800-1000 ord, teller 70 %. Alle de fire mappeoppgavene må være bestått. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:28:15