Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid inngår også. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i historiedidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av historieundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskaper

ha kunnskap om historiedidaktikkens historie og egenart

ha kunnskap om historiefaget i grunnskolens læreplaner og andre styringsdokumenter

ha kunnskap om elevers forutsetninger for læring i historie, samt deres interesse og holdninger til historiefaget.

ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/ fagdidaktikk

ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

 

Ferdigheter

kunne legitimere og begrunne historiefaget som skolefag

kunne analysere og reflektere rundt historiedidaktikkens temaer

kunne bruke og begrunne varierte arbeidsformer

kunne bruke og vurdere ulike læremidler

kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning i historie

kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling,

metode og opplegg for datainnsamling

kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

 

Generell kompetanse

kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger

ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.

 

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

 

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

 

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

 

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

 

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

4 timers skriftlig individuell eksamen (teller 70%).

Skriftlig individuell oppgave (forskningsdesign), (teller 30%).

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-109 – Fagdidaktikk i historie i PPU, ettfagsvariant 15
HI-417 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – historie 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:49