HI-135 Fagdidaktikk i historie, del 1, ettfagsvariant
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Nils Martinius Justvik
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid inngår også. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i historiedidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av historieundervisning på ungdomstrinnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskaper
ha kunnskap om historiedidaktikkens historie og egenart
ha kunnskap om historiefaget i grunnskolens læreplaner og andre styringsdokumenter
ha kunnskap om elevers forutsetninger for læring i historie, samt deres interesse og holdninger til historiefaget.
ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/ fagdidaktikk
ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser
Ferdigheter
kunne legitimere og begrunne historiefaget som skolefag
kunne analysere og reflektere rundt historiedidaktikkens temaer
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsformer
kunne bruke og vurdere ulike læremidler
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning i historie
kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling,
metode og opplegg for datainnsamling
kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid
Generell kompetanse
kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger
ha forskningsetisk kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
-
Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.
Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
4 timers skriftlig individuell eksamen (teller 70%).
Skriftlig individuell oppgave (forskningsdesign), (teller 30%).
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
HI-109 – Fagdidaktikk i historie i PPU, ettfagsvariant | 15 |
HI-417 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – historie | 7.5 |