Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid inngår også. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i historiedidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av historieundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskaper

  • ha kunnskap om historiedidaktikkens historie og egenart

  • ha kunnskap om historiefaget i grunnskolens læreplaner og andre styringsdokumenter

  • ha kunnskap om elevers forutsetninger for læring i historie, samt deres interesse og holdninger til historiefaget.

Ferdigheter

  • kunne legitimere og begrunne historiefaget som skolefag

  • kunne analysere og reflektere rundt historiedidaktikkens temaer

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsformer

  • kunne bruke og vurdere ulike læremidler 

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning i historie

Generell kompetanse

  • kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger

  

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).

For studenter som tar historie som fag 2 (årsenhet) gjelder følgende eksamenskrav: bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk.

For studenter som tar historie som fag 1 (masterfag) gjelder følgende eksamenskrav: bestått skriftlig arbeidskrav

Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som tar historie som fag 2 (årsenhet) skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk.

Studenter som tar historie som fag 1 (masterfag) skal levere et skriftlig arbeidskrav.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

4 timer skriftlig eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:47