Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Det tjuende århundre er karakterisert som ”ekstremenes tidsalder”. Verdenskrigene og en rekke andre kriger, samt fascismen og kommunismen førte til store tragedier for hundrevis av millioner mennesker verden over. Historien om tiden siden 1900 er imidlertid også rik på fortellinger om ”framskritt”. Dødeligheten gikk ned og levealderen opp i de fleste samfunn, og innovasjoner innen teknologi og samfunnsorganisering skapte grunnlag for velferd og valgfrihet for langt flere mennesker – både menn og kvinner – enn i tidligere tider. Befolkningsvekst, teknologiske innovasjoner som atombomben, og de miljømessige konsekvensene av industrivekst, stilte imidlertid ”verdenssamfunnet” overfor store utfordringer.

I dette emnet skal du tilegne deg oversikt over og kritisk forståelse av både framskritt og kriser i både internasjonalt og norsk, nasjonalt perspektiv siden årene før utbruddet av første verdenskrig i 1914. Emnet tar for seg utviklingstrekk og problemstillinger knyttet til:

  • vitenskap, teknologi og økonomi

  • «det internasjonale samfunn», fra dannelsen av Folkeforbundet i 1919 til dagens globale organisasjonsmessige mangfold – og globaliseringens motkrefter

  • revolusjoner og radikalisering, fra Den russiske revolusjon i 1917 til dagens terrorisme

  • «den nordiske samfunnsmodellen» i europeisk og globalt perspektiv

Læringsutbytte

Studentene skal etter fullført emne:

Kunnskaper

  • ha kunnskap om sentrale temaer i det 20. århundrets internasjonale historie

  • kjenne hovedlinjer i norsk historie i perioden

  • være fortrolige med ulike historiske forklaringsmåter

  • forstå sammenhenger mellom historisk perspektivvalg og periodisering

  • forstå sammenhenger mellom økonomiske, sosiale og politiske utviklingstrekk

Ferdigheter

  • beherske sentrale begreper knyttet til analyse av politikk og sosiale forhold

  • kunne anvende begreper knyttet til historisk kildekritikk

  • kunne reise og diskutere problemstillinger knyttet til analyse av historiske begivenheter og prosesser

Generell kompetanse

  •  evne å resonnere om aktuelle samfunnsspørsmål med utgangspunkt i historisk kunnskap

  • kunne forholde seg kritisk til aktuell samfunnsdebatt, særlig når historiske spørsmål, fakta og vurderinger bringes inn

  • kunne gjøre seg opp egne meninger om dagsaktuelle spørsmål, basert på historiske resonnementer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter: Bestått portprøve. Se nærmere informasjon i Canvas.

For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Praksis bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning i form av forelesninger, selvstendig arbeid med pensumlitteratur, gruppevis arbeid med portprøve.

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.


Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Eksamen

6 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-1260 – Nyere historie II 10
HI-1260 – Nyere historie II 10
HI-101 – Verdenshistorisk oversikt II 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:47