HEL908 Å fremme fysisk aktivitet ved kreft
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Sveinung Berntsen Stølevik
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Grunnlag for opptak til emnet er bachelorgrad i folkehelsearbeid, vernepleie, sykepleie, idrett,
ernæring, fysioterapi eller psykologi. Søkere med annen relevant bachelorgrad eller tilsvarende
utdanning kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.
Innhold
Det legges vekt på kunnskap om og ferdigheter knyttet til helseatferd som fysisk aktivitet under og
etter kreftbehandling. I tillegg vektlegges også kunnskap om strategier for endring av fysisk aktivitet.
Studentene får erfaring i å registrere og analysere helseatferd som fysisk aktivitet samt kunne legge
opp en individualisert plan for endring av fysisk aktivitet.
I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:
- Kort om krefttyper og behandling
- Hvordan mestre hverdagen under/etter kreftbehandling
- Fysisk aktivitet under/etter kreftbehandling (anbefalinger, effekt, barrierer, registrering)
- Kunnskapsbasert teori og verktøy for å fremme og også registrere fysisk aktivitet
- Etiske perspektiver og potensielle barrierer
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- Ha en overordnet kjennskap om ulike typer av kreft og konsekvenser av sykdom og
behandling
- Ha forskningsbasert kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet under og etter
kreftbehandling
- Ha kjennskap til potensielle barrierer for fysisk aktivitet blant kreftpasienter
- Ha forskningsbasert kunnskap om strategier for endring av fysisk aktivitet relatert til kreft
- Kunne registrere og analysere fysisk aktivitet ved hjelp av ulike instrumenter
- Kunne ta i bruk veiledningsteknikker og legge opp til individualisert plan for endring av fysisk
aktivitet for personer under og etter kreftbehandling
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse i undervisning i forbindelse med samlingene er obligatorisk og et vilkår for å gå opp til
eksamen. Kravet om obligatorisk tilstedeværelse innebærer at man må deltatt på 80 prosent av
undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, innslag fra brukerrepresentanter, praktiske øvelser
(rollespill), gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er samlingsbasert. Deler av
undervisningen er nettbasert. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et arbeidsomfang
på ca. 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Det gis 4 oppgaver som løses individuelt. Oppgavene gis i forbindelse med samlingene, og innleveres
innen oppgitt frist etter samlingen. Vurderingsuttrykk er bestått eller ikke bestått. Alle oppgaver må
være vurdert til bestått karakter for at samlet karakter i emnet skal være bestått.