HEL425 Samfunnsernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus i et folkehelseperspektiv
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Silje Halvorsen Sveaas
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
-
Identifisere folkehelseutfordringer på alle nivå (oversiktsverktøy)
-
Folkehelseutfordringer knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Determinanter for matvalg og kostholdsrelatert atferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Folkehelsepolitikk knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Felles arbeidsverktøy for politikk, praksisfeltet og forskning; folkehelsesyklus
-
Planlegging av folkehelsetiltak, på lokalt, regionalt, nasjonalt nivå og for utvalgte befolkningsgrupper innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Implementere tiltak på ulike nivå innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Evaluering av folkehelsetiltak på ulike nivå innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
Kunne identifisere og ha avansert kunnskap om folkehelseutfordringer i ulike aldersgrupper knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå
-
Vise inngående kunnskap om determinanter for matvalg og kostholdsrelatert adferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, som fremmer helse og forebygger sykdom og skade
-
Kunne gjøre rede for globale, nasjonale og regionale politiske, økonomiske og juridiske føringer knyttet til folkehelse når det gjelder ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus
-
Ha avansert kunnskap om klassiske trinn i hvordan en jobber med folkehelse; folkehelsesyklus (public health cycle)
-
Kunne bruke folkehelsesyklus som et redskap knyttet til arbeid med ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helseog rus
-
Kunne utvikle og implementere folkehelsetiltak knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå og innen ulike sektorer
-
Kunne anvende analyseverktøy til å gjennomføre evalueringer av folkehelsearbeid innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus med utgangspunkt i teori og empiri
-
Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur ved formidling av fagområdet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og det er obligatorisk deltagelse på presentasjonen av arbeidskrav. Kravet blir nærmere beskrevet i emneheftet.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene er hovedsakelig forelesninger, seminar og gruppearbeid, samt ekskursjoner. Det gis nærmere informasjon ved studiestart. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Skriftlig individuell 5 timers skoleeksamen som vurderes med gradert karakter.