Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Identifisere folkehelseutfordringer på alle nivå (oversiktsverktøy)

  • Folkehelseutfordringer knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Determinanter for matvalg og kostholdsrelatert atferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Folkehelsepolitikk knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Felles arbeidsverktøy for politikk, praksisfeltet og forskning; folkehelsesyklus

  • Planlegging av folkehelsetiltak, på lokalt, regionalt, nasjonalt nivå og for utvalgte befolkningsgrupper innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Implementere tiltak på ulike nivå innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Evaluering av folkehelsetiltak på ulike nivå innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • Kunne identifisere og ha avansert kunnskap om folkehelseutfordringer i ulike aldersgrupper knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå

  • Vise inngående kunnskap om determinanter for matvalg og kostholdsrelatert adferd, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus, som fremmer helse og forebygger sykdom og skade

  • Kunne gjøre rede for globale, nasjonale og regionale politiske, økonomiske og juridiske føringer knyttet til folkehelse når det gjelder ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus

  • Ha avansert kunnskap om klassiske trinn i hvordan en jobber med folkehelse; folkehelsesyklus (public health cycle)

  • Kunne bruke folkehelsesyklus som et redskap knyttet til arbeid med ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helseog rus

  • Kunne utvikle og implementere folkehelsetiltak knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå og innen ulike sektorer

  • Kunne anvende analyseverktøy til å gjennomføre evalueringer av folkehelsearbeid innen ernæring, fysisk aktivitet, psykisk helse og rus med utgangspunkt i teori og empiri

  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur ved formidling av fagområdet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe og det er obligatorisk deltagelse på presentasjonen av arbeidskrav. Kravet blir nærmere beskrevet i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene er hovedsakelig forelesninger, seminar og gruppearbeid, samt ekskursjoner. Det gis nærmere informasjon ved studiestart. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig individuell 5 timers skoleeksamen som vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:37