FRI200 Utefag
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ann Christin Helgesen Bjørke
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
For å kunne starte på 3. studieår må studentene ha fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene. Barns utvikling, lek og læring (BUL100, 20 sp) og Natur, helse og bevegelse (NHB100, 20sp) skal inngå i disse.
Anbefalte forkunnskaper
SRE100 Samfunn, religion, livssyn og etikk
STM100 Språk, tekst og matematikk
KKK100 Kunst, kultur og kreativitet
Innhold
Utefag er forskningsbasert, profesjonsrettet og inkluderer kunnskap om følgende
hovedområder:
-
Barn og natur
-
Kropp og bevegelse
-
Naturfag og økologi
-
Utdanning for bærekraftig utvikling
Emnet skal stimulere til pedagogisk arbeid med barn og unge utendørs. Det betyr at studentene skal få erfaring med å være ute i ulike naturmiljøer sammen med barn. De skal lære om naturens mangfold og sammenhenger samt å mestre potensielle utfordringer av fysisk, mental og sosial karakter. De skal få øvelse i å se mulighetene for bevegelse, lek, opplevelse og undring i nærområder, og å formidle pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til barn-natur tematikken samt utdanning for bærekraftig utvikling.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om naturen som ressurs for barns helhetlige vekst og utvikling
-
ha bred kunnskap om barns naturglede, lek og læring i ulike naturmiljøer og årstider
-
kjenne til naturlekeplassen
-
ha bred kunnskap om naturen som arena for helsefremmende aktiviteter
-
ha kunnskap om kropp, fysisk aktivitet, motorikk, bevegelse og trening
-
kjenne til natursyn, økofilosofi, menneskets bruk og misbruk av naturen
-
ha kunnskap om en- og flercellete organismer, livsprosesser og grunnlaget for livet på jorda
-
ha kunnskap om plante-, sopp- og dyregrupper, artskunnskap og evolusjon
-
ha kunnskap om økologi, sammenheng mellom ulike økosystemer
-
kjenne til utdanning for bærekraftig utvikling
FERDIGHETER
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne kvalitetsvurdere uteområder og nærmiljø
-
kunne vurdere sikkerhet og risikomomenter i utendørs lekemiljø
-
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk utviklingsarbeid i nærmiljø og fremme utdanning for bærekraftig utvikling
-
kunne feltmetodikk, ferdselsteknikk og friluftsliv
-
kunne benytte de muligheter som finnes i nærmiljøet til friluftsliv og naturfaglige aktiviteter sammen med barn
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne initiere, lede og samhandle for å realisere mål knyttet til barns utvikling
-
kunne stimulere barnas nysgjerrighet, sanseopplevelser, mestring, begrepsutvikling, bevegelseslek og fysiske aktivitet
-
kunne reflektere over egen faglig utøvelse i en helhetlig didaktisk sammenheng og fra et bærekraftig perspektiv
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Bestått praksis
-
Godkjent framlegg av pedagogisk utviklingsarbeid (gruppe)
-
Godkjente rapporter, individuelle og i grupper
-
Deltakelse i obligatorisk undervisning
Se semesterplanen for nærmere informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene veksler mellom teoretisk og praktisk undervisning. I løpet av emnet grupperes studentene på ulike måter i forhold til innhold og arbeidsmåter. Undervisningen vil bli tilrettelagt som gruppearbeid, ekskursjoner, laboratoriearbeid, praktisk arbeid, forelesninger, prosjektarbeid og problembasert læring. Bruk av digitale verktøy inngår. I praksis skal studenten få erfaring med prinsipper for pedagogisk utviklingsarbeid i tråd med gjeldende nasjonale og lokale planer.
Obligatorisk undervisning (minimum 70% deltakelse). Ekskursjoner, laboratoriearbeid og praksis i barnehagen krever 100% deltakelse.
Nærmere beskrivelse av innhold i undervisning, samt innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu
Arbeidsomfang er beregnet til ca 800 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Det gis én samlet gradert karakter som er basert på følgende deleksamener:
-
Biotoprapport i gruppe. Denne teller 50 % av totalkarakteren.
-
Individuell muntlig eksamen som teller 50 % av totalkarakteren. Studenten må
bestå hovedområdene som Utefag bygger på.
Se semesterplanen for nærmere informasjon.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
FRI106 – Utefag | 30 |