Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Fransk/Norsk

Forkunnskapskrav

FR-127

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i fransk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfaget som skolefag i videregående opplæring og refleksjon over det franske språkets stilling i det internasjonale samfunnet (frankofoni). Arbeidet med læreplanverket for den videregående skolen samt refleksjon over fagdidaktisk forskning vil også bli tatt opp.

Elevkunnskap og lærerrollen behandler rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn har innvirkning på utøving av deres profesjon. Lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell for elevene blir behandlet.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier knyttet til franskundervisning på trinn 11-13. Kjennskap til ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på disse trinnene vil bli vektlagt. Hovedområdet handler om grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Emnet vil fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av franskundervisning i den videregående skolen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om læreplanen for fremmedspråk og hvordan den tilpasses franskfaget på trinn 11-13

  • ha fagdidaktisk kunnskap i fransk rettet mot trinn 11-13

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i fransk på trinn 11-13

  • ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i franskfaget

  • ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for franskundervisningen

  • ha kunnskap om elevenes kulturuttrykk og ungdoms bevisshet om og interesse for faget

  • kunne legitimere franskfaget som skolefag og som et viktig fag for dannelse

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende kunnskap om læreplanen for fremmedspråk og franskfagets egenart for å legge til rette for læringsprosesser på trinn 11-13

  • kunne anvende kunnskap om elevenes kulturuttrykk og mangfold i elevenes bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i franskfaget på trinn 11-13

  • kunne anvende sine språklige ferdigheter i fransk som rollemodell for elevene

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning i fransk på trinn 11-13

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål på trinn 11-13

  • kunne vurdere og bruke ulike læremidler, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 11-13

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og diskutere fagdidaktiske problemstillinger generelt og franskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige og undervisningsrelaterte spørsmål

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og bidra til samarbeid om undervisning og skoleutvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • For studenter som har valgt fransk som fag 1: Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

  • For studenter som har valgt fransk som fag 2: Bestått praksisrelatert oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som har valgt fransk som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.

Studenter som har valgt fransk som fag 2 skal gjennomføre en praksisrelatert oppgave.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Semesteroppgave, ca. 3500 ord. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
FR-402 – Fagdidaktikk i fransk, del 2, ettfagsvariant 7.5
FR-107 – Fagdidaktikk i fransk i PPU 7.5
FR-108 – Fagdidaktikk i fransk i PPU, ettfagsvariant 7.5
FR-400 – Fagdidaktikk i fransk, del 2 (for trinn 8-13) 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:25