Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Fransk og norsk

Forkunnskapskrav

Bestått FR-126 Fagdidaktikk i fransk i lektorutdanning for trinn 8-13

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

 

Emnet i fagdidaktikk i fransk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfaget som skolefag i videregående opplæring og refleksjon om det franske språkets stilling i det internasjonale samfunnet (frankofoni). Arbeidet med læreplanverket for den videregående skolen samt refleksjon over fagdidaktisk forskning vil også bli tatt opp.

 

Elevkunnskap og lærerrollen behandler rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn har innvirkning på utøving av deres profesjon. Lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell for elevene blir behandlet.

 

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier knyttet til franskundervisning på trinn 11-13. Kjennskap til ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på disse trinn vil bli lagt vekt på. Hovedområdet handler om grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Emnet vil fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av franskundervisning i den videregående skolen.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om læreplanen for fremmedspråk og hvordan den tilpasses til franskfaget på trinn 11-13

  • ha fagdidaktisk kunnskap i fransk rettet mot trinn 11-13

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i fransk på trinn 11-13

  • ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i franskfaget

  • ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for franskundervisningen

  • ha kunnskap om elevenes kulturuttrykk og ungdoms bevisshet og interesse for faget

  • kunne legitimere franskfaget som skolefag og som et viktig fag for dannelse

 

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende kunnskap om læreplanen for fremmedspråk og franskfagets egenart for å legge til rette for læringsprosesser på trinn 11-13

  • kunne anvende kunnskap om elevenes kulturuttrykk og mangfold i elevenes bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i franskfaget på trinn 11-13

  • kunne anvende sine språklige ferdigheter i fransk som rollemodell for eleven

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning i fransk på trinn 11-13

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål på trinn 11-13

  • kunne vurdere og bruke ulike læremidler, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 11-13

 

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og diskutere fagdidaktiske problemstillinger generelt og franskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige og undervisningsrelaterte spørsmål

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og bidra til samarbeid om undervisning og skoleutvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).

  • Bestått praksisrelatert oppgave i fransk fagdidaktikk

  • Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i form av forelesninger og seminarer med varierte arbeidsmetoder. Undervisningspråket er fransk og norsk.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studentene skal skrive en praksisrelatert oppgave i fransk fagdidaktikk.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Semesteroppgave, ca 3500 ord. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
FR-402 – Fagdidaktikk i fransk, del 2, ettfagsvariant 7.5
FR-401 – Fagdidaktikk i fransk, del 2 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:25:24